03 aug 2025 Uitgevers verdienen gemiddeld 0,24 euro per klant per maand als die kiest voor ‘gratis toegang’ met gericht adverteren, tegenover ruim drie euro per maand aan een bezoeker die liever in geld dan in persoonsgegevens wil betalen voor toegang tot artikelen.
01 aug 2025 Belgische uitgevers zoals DPG Media en Mediahuis vragen de Belgische adverteerders om een groter deel van hun budgetten bij Belgische media te spenderen, in plaats van bij big tech.
27 jul 2025 Met m’n proefschrift introduceerde ik het begrip “zelfschending van privacy”. Kan helemaal niet, zeiden professoren. Nu komt er ineens veel meer aandacht voor onze eigen rol bij schending van privacy, zelfs in media die liever eenzijdig big tech de schuld geven.
27 jul 2025 Crisis bij een instelling in media en cultuur, en/of journalisten die voor verduidelijking aankloppen? Dan verdwijnt de aangesproken Raad van Toezicht achter gesloten deuren.
24 jul 2025 Mensen stellen AI-chatbots feitelijke vragen, Google plaatst AI-gegenereerde samenvattingen boven zoekresultaten. Beide gevallen leveren soms onbetrouwbare resultaten op. Wanneer kun je beter googlen, wanneer beter een chatbot gebruiken en hoe combineer je ze?
23 jul 2025
Verontwaardigd om voorwaarden maar cashte met aandelen
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.
De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.