Artikelen in dossier Reclame

Online reclame glipt er nog tussendoor

Gokomzet groeit fors ondanks reclameverbod

05 apr 2024 In 2023 is de legale gokomzet in Nederland met 28 procent toegenomen ten opzichte van 2022. De omzet kwam op 1,3 miljard euro. Tweede kamer, regering en toezichthouder Ksa zinspelen op maatregelen om de groei in te dammen.
Beoordeelt ACM de nationale of internationale concurrentie?

DPG wordt met RTL Nederland een enorme datamacht

18 mrt 2024 Suzy keek op Videoland naar de serie Maskers Af over eetstoornissen, en krijgt vervolgens op Libelle.nl, AD.nl en Volkskrant.nl reclame voor vermageringsproducten. Dit perspectief lonkt na de beoogde overname van TV-bedrijf RTL door uitgeefconcern DPG dat in Belgiƫ al TV exploiteert.
Is de keuze voor reclame of betaalde toegang wel een vrije keuze?

Eindelijk betaalde abonnementen Facebook en Instagram

06 nov 2023 Meta mag met Instagram en Facebook geen gepersonaliseerde advertenties meer aanbieden zonder uitdrukkelijke toestemming van gebruikers. Wie weigert, moet toch toegang blijven houden. Dus komt Meta met betaalde abonnementen voor gebruikers die deze toestemming weigeren.
Uitdagingen voor online platforms en app ontwikkelaars

Laat consumenten volkomen vrijwillig data delen

15 nov 2020 Met tracking cookies, pixels en beacons worden grootscheeps data verzameld van internetters die geen idee hebben wat daar allemaal mee gebeurt. Er moet een einde komen aan deze vorm van reclamehandel. Maar hoe?
Investeerder betaalt collectieve rechtszaak voor deel opbrengst

Claim tegen Oracle en Salesforce als verdienmodel

16 aug 2020 Databescherming conform de AVG is al een zeer lucratief verdienmodel voor de advocatuur. Nu steekt een mondiale investeerder geld in een Nederlands/Britse rechtszaak tegen Oracle en Salesforce wegens vermeende illegale profilering met cookies voor online reclamehandel.
Republikeinen zijn het er nog niet mee eens

Amerikaans privacywetsvoorstel met controle van algoritmes

11 dec 2019 Democraten in het Amerikaanse parlement presenteren een Consumer Online Privacy Rights Act (Copra) met rechten voor consumenten om controle over hun persoonsgegevens en kennis over de algoritmes te krijgen. De Europese AVG is deels het voorbeeld.
2017
26 jun 2017
Ruim miljard naar techmolochs als Google en Facebook
In 10 jaar 500 miljoen reclamegeld verdampt
2013
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2024. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0