Artikelen in dossier Reclame

Online reclame glipt er nog tussendoor

Gokomzet groeit fors ondanks reclameverbod

05 apr 2024 In 2023 is de legale gokomzet in Nederland met 28 procent toegenomen ten opzichte van 2022. De omzet kwam op 1,3 miljard euro. Tweede kamer, regering en toezichthouder Ksa zinspelen op maatregelen om de groei in te dammen.
Beoordeelt ACM de nationale of internationale concurrentie?

DPG wordt met RTL Nederland een enorme datamacht

18 mrt 2024 Suzy keek op Videoland naar de serie Maskers Af over eetstoornissen, en krijgt vervolgens op Libelle.nl, AD.nl en Volkskrant.nl reclame voor vermageringsproducten. Dit perspectief lonkt na de beoogde overname van TV-bedrijf RTL door uitgeefconcern DPG dat in België al TV exploiteert.
Is de keuze voor reclame of betaalde toegang wel een vrije keuze?

Eindelijk betaalde abonnementen Facebook en Instagram

06 nov 2023 Meta mag met Instagram en Facebook geen gepersonaliseerde advertenties meer aanbieden zonder uitdrukkelijke toestemming van gebruikers. Wie weigert, moet toch toegang blijven houden. Dus komt Meta met betaalde abonnementen voor gebruikers die deze toestemming weigeren.
Wellicht weer mogelijkheden voor een massakassa

Cookiemonster onthoofd, en wat nu?

13 feb 2022 De Belgische toezichthouder vindt het systeem van Europese uitgevers voor het vragen van toestemming voor cookieplaatsing en profilering van personen voor gerichte reclame onwettig.
Betekent einde van third party cookies ook een einde aan profilering?

Allemaal in de Google zandbak spelen

28 mrt 2021 Google belooft het volgen van surfgedrag van gebruikers via browser Chrome te gaan blokkeren, zowel met cookies als andere technologie, en komt met technologie FLoC in een eigen zandbak. Nederlandse uitgevers tuigen juist profilering met first party cookies op. Wat betekent dit alles?
Uitdagingen voor online platforms en app ontwikkelaars

Laat consumenten volkomen vrijwillig data delen

15 nov 2020 Met tracking cookies, pixels en beacons worden grootscheeps data verzameld van internetters die geen idee hebben wat daar allemaal mee gebeurt. Er moet een einde komen aan deze vorm van reclamehandel. Maar hoe?
2020
16 aug 2020
Investeerder betaalt collectieve rechtszaak voor deel opbrengst
Claim tegen Oracle en Salesforce als verdienmodel
2019
11 dec 2019
Republikeinen zijn het er nog niet mee eens
Amerikaans privacywetsvoorstel met controle van algoritmes
18 nov 2019
‘Alles doen’, maar eis voor algemeen permanent filter afgewezen
Gevoelige tik van John de Mol voor concurrent Facebook
2018
28 okt 2018
Riemens and Bloemberg never became RTL, Vice or EndemolShine
The dramatic rise and fall of Zoomin.tv
2017
26 jun 2017
Ruim miljard naar techmolochs als Google en Facebook
In 10 jaar 500 miljoen reclamegeld verdampt
28 jan 2017
Marketeers weten feilloos de weg naar exploitatie van ellende
Peilloos gebrek aan fatsoen
2014
2013
2012
24 okt 2012
Eerlijk zijn over dataverzameling
Do Not Track, Sting en de nieuwe wereld
2011
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2025. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0