Analist en adviseur Maurits Kreijveld volgt Blendle nauwgezet, met als meest recente bijdrage Blendle’s groei in Nederland stagneert. Met als conclusie dat het aantal betalende Nederlandse gebruikers van Blendle blijft steken op circa 150.000, zoals genoemd door Alexander Klöpping bij Eva Jinek in Januari 2017. Ruim een jaar na de start in Duitsland telt hij een kleine 60.000 betalende klanten, schat Kreijveld, met nog wel groei. Het gaat steeds om schattingen op grond van onregelmatige berichten van Blendle zelf, geen gecontroleerde cijfers.
Klanten gaan naar supermarkt Blendle in plaats van naar groentespeciaalzaak NRC, maar nu gaat Blendle ook pakketten verkopen (Premium). Dat wil NRC niet langer, aldus hoofdredacteur Peter Vandermeersch: ‘Blendle vraagt 9,99 per maand. Trek daar de btw van 21 procent van af en verdeel de rest tussen 120 titels en je begrijpt dat we via Blendle Premium onze journalistiek zo goed als gratis weg dreigen te geven.’
Een tweede reden is dat NRC zijn toevoegingen aan artikelen niet kwijt kan via Blendle, zoals video, podcasts en documenten. Dat lijkt irrelevant. Immers, Blendle biedt dan een tweederangs product, waardoor klanten voor het complete verhaal naar NRC gaan. Je kunt ze daar ook in Blendle op wijzen.
In de blogpost voegt NRC-uitgever Rien van Beemen de kern toe: ‘Het werven en behouden van abonnees is een absolute kerncompetentie die we volledig in eigen handen willen hebben. Alleen zo kunnen we constant verbeteren, leren van fouten en op tijd de juiste aanpassingen doen.’