*) Dit artikel komt uit Surf Magazine. Hier kunt u een gratis abonnement op nemen.
Hoe groot is de vraag naar deze opleiding data science and entrepreneurship?
“Die is enorm, zowel onder studenten als bedrijven. Onze voorlichtingsdagen trekken volle zalen, en uit ons recente marktonderzoek blijkt dat het vakgebied ook steeds populairder wordt onder middelbare scholieren. Ondertussen worden wij ook platgebeld door bedrijven die met ons willen samenwerken.
Net als de hoeveelheid data is de vraag naar capabele data scientists de afgelopen paar jaar namelijk exponentieel gestegen. Er is heel veel behoefte aan mensen die enerzijds inzicht kunnen geven in de enorme datameren van bedrijven en overheden, en anderzijds in staat zijn daar creatieve en relevante dingen mee te doen.”
Wat is de toegevoegde waarde van deze gezamenlijke opleiding?
“De Technische Universiteit Eindhoven focust zich uiteraard op de benodigde technologie, zoals embedded systems, sensor networks, process en data mining. De Universiteit van Tilburg kijkt naar de sociale en maatschappelijke vraagstukken rond en de invloed van datawetenschap. Bij elkaar gebracht levert dat een heel holistische propositie op.
Terwijl soortgelijke opleidingen vaak onder één faculteit vallen, is dit een zeer multidisciplinaire opleiding vanuit zes verschillende faculteiten. Daardoor verwachten wij data scientists af te leveren die communicatief sterk zijn, ondernemersvaardigheden hebben, en economische en sociale waarde kunnen creëren.
Welke rol speelt ict bij het inrichten van de nieuwe opleiding?
“Wij willen drie aparte datastructuren ontwikkelen: een voor onderwijs, een voor onderzoek en een die meer gericht is op ondernemerschap. We doen een beroep op Surfsara voor de onderwijs-datastructuur, die gevormd is met applicaties als Hadoop, Python en R. Veel bedrijven willen nu al helpen bij het inrichten van de twee andere datastructuren; zowel met apparatuur als met knowhow.
We vormen ook een raad van advies met ervaren CIO’s, CTO’s, CDO’s en senior data scientists. Die borgt straks dat de IT-infrastructuur en de opleiding strak aansluiten op de maatschappelijke vraag én op lokale, provinciale, landelijke en Europese onderzoeksagenda’s.”
Waar staat de jheronimus academy of data science over vijf jaar?
“Qua bezetting denken we aan 30 fte aan hoogleraren, rond de 300 masterstudenten, 50 postdoctorale studenten en zo’n 30 PhD’s, plus diverse permanente educatieprogramma’s en zo’n 50 aan de opleiding gerelateerde start-ups of spin-offs. En qua reputatie willen we hét data science opleidings- en onderzoeksinstituut van Europa worden.”
Meer informatie:
JADS.nl
Surf data