*) Dit artikel komt uit Surf Magazine. Hier kunt u een gratis abonnement op nemen.
In de proeftuin kunnen studenten en docenten laagdrempelig experimenteren met de inzet van nieuwe technologieën om onderwijs op maat vorm te geven, inspelend op actuele vraagstukken. Deze beide experimenten zijn voorbeelden hiervan. Dit jaar volgt de Innovation Challenge 2016 en experimenteren onderwijsinstellingen met de VR-bril Oculus Rift, 3D-printers en een drone.
Klinkermikken met Google Glass
Spaans spreken als een native speaker? Volgens Carmen Lie-Lahuerta, docente Spaans en promovenda aan de Universiteit van Amsterdam, is het een kwestie van het leren uitspreken van klinkers. Iedere taal heeft zijn eigen klinkersysteem. Een Spaanse ‘a’ klinkt heel anders dan een Nederlandse. Het probleem is alleen dat we bij het leren van een taal lijden aan een soort perceptiedoofheid: we horen niet wat we verkeerd uitspreken. En dan kan Carmen nog zo vaak tegen studenten zeggen dat ze het niet goed zeggen, het is veel effectiever als studenten kunnen zíen wat ze doen. Zien, ja.
Fix Your Vowels van de UvA is de winnaar van een wedstrijd voor het slimste en meest kansrijke experiment met Google Glass. Vier onderwijsinstellingen onderzochten in 2015 de toegevoegde waarde van Google Glass voor het onderwijs. Het feedbackprogramma Fix Your Vowels werd in 2011 ontwikkeld door technicus Taalwetenschap Dirk-Jan Vet en Lie-Lahuerta. De student hoort een woord of klank, spreekt deze na en ziet zijn uitspraak geprojecteerd in een visuele klinkerdriehoek op het scherm. Hij moet proberen om de klinkerpositie van de native uitspraak te raken. Klinkermikken, noemt Lie-Lahuerta het. “Om een goede uitspraak te bereiken, moet je elke dag zo’n tien minuten trainen”, zegt ze. “Maar het computerlokaal is niet altijd beschikbaar. Het is veel makkelijker als een student even snel de Google Glass opzet. Daarbij staat de microfoon vanzelf in de goede positie, wat essentieel is voor goede feedback op de uitspraak.”
Universele klinkerdriehoek
Voor de wedstrijd wist Ernst-Jan Verhoeven, technicus bij de UvA, het feedbackprogramma in enkele weken te bewerken tot een Google Glass-applicatie. Hij noemt het de mooiste opdracht van het afgelopen jaar. “Ik was zo enthousiast over het concept en de techniek. De toepassing blinkt uit
in zijn eenvoud, maar er komt achter de schermen heel wat algoritmiek bij kijken.” Om de sterke punten van de bril uit te buiten, moest hij de software terugbrengen tot de essentie. Verhoeven: “Je hebt geen toetsenbord of muis, maar als je er eenmaal aan gewend bent om met je stem en het touchpad op het montuur te besturen, werkt het heel soepel en natuurlijk.” Als winnaar mag de UvA de
Google Glass houden, tot blijdschap van het team. “Het mooie aan de klinkerdriehoek is dat hij universeel is”, zegt Lie-Lahuerta. “We hebben de intentie om Fix Your Vowels te bewerken voor Engels en Frans onderwijs. Uiteraard zullen we met de gewonnen Google Glass verder experimenteren binnen het taalonderwijs.”
Match your talent
De tweede toepassing is gericht op leerzame samenwerking in de zorg. Studenten uit verschillende disciplines hebben een andere kijk op casussen. Hoe leerzaam dat kan zijn, ontdekte student Rosanne Davelaar tijdens de minor Ondernemerschap en Management in de Zorg aan de Hanzehogeschool Groningen.
“Iedereen in mijn projectgroep reageert vanuit zijn eigen expertise”, zegt ze. Dat is inspirerend, maar de groep vond het jammer dat de casussen waaraan ze werkten geen echte praktijkproblemen waren. Toen docente Katja Moesker hen wees op de Innovation Challenge, kwamen die twee aspecten samen. De projectgroep bedacht een platform waarop studenten zich kunnen inschrijven om in multidisciplinaire teams te werken aan maatschappelijk relevante projecten. Het resultaat, Match Your Talent, is een van de tien winnaars van de Innovation Challenge 2015.
Inschrijven op een wens
Moesker nam contact op met een aantal zorgorganisaties in haar netwerk, met de vraag of zij tegen zaken aanliepen waarvoor ze wel de hulp van een studententeam konden gebruiken, zoals de organisatie van een evenement of het uitvoeren van een onderzoek. “We hadden verwacht dat vooral kleinere maatschappelijke organisaties enthousiast zouden zijn, maar ook de grotere hebben vaak geen tijd om iets te doen met ideeën die er liggen”, zegt ze. “Door het platform kunnen ze toch iets doen met hun wensen. De organisaties beschrijven hun wens op het platform, waarop de studenten zich vervolgens kunnen inschrijven. Idealiter helpt een docent bij het vinden van de perfecte match.”
De prijs, 10.000 euro, wordt gebruikt om het eerste prototype door ICT-studenten te laten ontwikkelen tot een volwaardig webplatform. Davelaar: “Het opzetten van dit project is heel leerzaam, doordat je verschillende groepen met elkaar moet verbinden. Op deze manier willen wij meerwaarde creëren. Ik wil dat de organisaties en de studenten er echt iets aan hebben.” De plannen reiken ondertussen verder dan de minor. Moesker: “We hopen dat het platform op den duur een vaste plek in het onderwijs van de Hanzehogeschool krijgt. Misschien zelfs ook in dat van andere Nederlandse hogescholen.”