Google komt op korte termijn niet met de beloofde consumentenversie van Google Glass op de markt. Ontwikkelaars stopten met het bedenken en bouwen van toepassingen voor de internetbril.
Zelfs voor Daphne Channa Horn, die in Nederland de belangrijkste en enthousiaste tester was als Glassexplorer.nl (‘Ik ben Glass’), moet bekennen: “In Google Glass geloof ik niet meer zo.”
Ze somt een aantal nadelen op die bij nader inzien groter zijn dan het genoegen de hele dag internet op het netvlies mee te dragen: “Augmented reality op één oog werkt niet goed. Er moet een versie komen die beter bij de mens past dan een klein schermpje voor het ene oog.”
Daphne denkt aan augmented reality, liefst voor beide ogen met stereo visie in een minimale vorm gegoten: “Slimme smart zullen kleiner en toegankelijker worden, dan geloof ik in de communicatiekracht van het apparaat. En er is al één categorie die het oppakt, de industrie.”
Ook economisch was het niet haalbaar volgens IkbenDaf: “Het blijft ook te duur voor consumenten. Van de 63 wearables die op de markt zijn om op het hoofd te dragen is Google Glass één van de duurste. De gemiddelde prijs van alle wearables op de markt ligt op zo’n 320 dollar, dat is haalbaar.”
Strategische belofte
Dit bevestigt Iskander Smit, strategiedirecteur van Info.nl, die met Info.nl Labs in 2013 druk aan de slag ging met het bedenken en bouwen van toepassingen: “Google Glass blijft met een prijs van 1.500 dollar gewoon te duur voor de gemiddelde consument.”
Hij somt de verdere problemen op: “De opzet was goed, maar de uitwerking niet. De bril was te zichtbaar, riep te veel privacyvragen op en Google zegt nog wel met een betere versie te zullen komen volgend jaar, maar ik moet het nog zien.”
Smit zag aanvankelijk wel een belangrijke vernieuwing dagen: ‘Hoe Google Glass ons focus geeft om anders te ontwerpen’ oftewel de bouw van Glassware. “Voor Greenwheels hebben we gekeken hoe je een bestaande customer journey met Glass zou optimaliseren, voor Bol.com was de uitdaging de rijkheid van hun recommendation engine en social graph te ontsluiten, en als laatste willen we met EYE filmmuseum op zoek naar de vorm van storytelling”, luidde het een jaar terug.
Smit zag mogelijkheden om Glass te gebruiken als uitbreiding van apps die signalen voor direct gebruik zouden sturen: de aanbevelingen van boeken als je wilde kopen, de routes en reserveringen voor je leen- of huurauto of een nieuwe museumervaring te maken door verhalen in het gebouw toe te voegen.
De toepassing voor Bol.com is tot stand gebracht maar nooit in de praktijk gebracht, zegt Iskander Smit nu. Dus heeft Info.nl geen bedrijven die opdrachten plaatsen. Smit heeft de kansen overschat, maar geleerd van de beperkingen: “We zijn niet langer actief applicaties voor Glass aan het ontwikkelen. Het is niet uit de fase van experimenten gekomen, te meer daar het nog altijd geen consumentenproduct is.”
Nieuwe fase meedragers
Smit gelooft wel dat ‘wearables’ die beter aansluiten op concrete behoeften een grote toekomst tegemoet gaan. Te beginnen met het horloge zoals de Pebble waarvoor hij weer toepassingen ontwerpt. Die zijn eenvoudig want net als de bril waar je met je vingers niet veel mee kunt hebben horloges een beperkte mogelijkheid voor bediening en een klein scherm. “Bovendien heeft iedereen zijn telefoon altijd bij zich en ga je geen ingewikkelde apps op je horloge gebruiken.”
Voor klant BVA Auctions ontwikkelt hij een toepassing met alerts van nieuwe biedingen. De drager kan dan direct een hoger bod uitbrengen. Info.nl werkt hiervoor samen met studenten van de Universiteit van Amsterdam.
“Er zijn nog veel te weinig toepassingen met alerts terwijl die een belangrijke factor vormen voor wearables in het algemeen en horloges in het bijzonder. We hebben nog een weg te gaan. Het zou goed kunnen dat de Apple Watch de markt gat openbreken. Zoals met de iPhone waarmee Apple ook niet de eerste was maar wel de belangrijkste invloed had met smartphones, net als met de iPad.”
Ook Daphne Horn wijst op de volgende fase in ontwikkeling. Dat gaat meer richting open source dan met de bril van een groot concern die hoe dan ook in deze vorm op de markt moest komen. “Ik geloof in clustercomputers en bouw een community erom heen, zoals nu met Openwear.”
Openwear
‘Daf’ organiseerde afgelopen week samen met Maarten Lens-FitzGerald, medeoprichter van Layar en Martin Voorzanger (Toogethr en ShareNL) bij Rockstart. Met de sprekers:
* Gonny van der Zwaag (schrijver van 'Fit met Apps en Wearables'),
* Jordi Bruin van Triple IT (over horloges)
* Maarten den Braber van Quantified Self Europe
* Jacob Kok over virtuele identiteit
Op de nieuwe belofte kwamen zo’n tachtig enthousiastelingen af, van wie er enkelen xNT chip (NFC ) implantaten lieten plaatsen. Iskander Smit publiceerde erover. Hij legt de nadruk op haptic interactions: uitwisseling van signalen tussen personen onderling en met machines. Dat kan met trillingen. Er wordt al enthousiast gesproken over the internet of touch. In de gamingwereld is dit natuurlijk al lang bekend en breed toegepast, maar er ontstaan nieuwe generaties en standaarden.
Op Netkwesties werd driftig gediscussieerd over de mogelijkheden en risico’s van Google Glass in de openbare ruimte. Het ging vooral om het stiekem maken van foto’s en video’s. Dat debat wordt met Openwear veel breder en raakt ook aan big data. Deze artikelen verschenen over Google Glass: