Doel van The FWA (winnaars met links, zie onder) is het allerbeste op het gebied van digitale creativiteit te laten zien, ongeacht het medium of de technologie. Websites worden beoordeeld op creativiteit, originaliteit, ontwerp, inhoud en persoonlijkheid. Behalve de vakprijs, die door een wereldwijde jury toegekend wordt aan een van de twaalf maandwinnaars, is er ook een publieksprijs.
Die ging dit keer naar het Adidas Nitrocharge spel van MediaMonks en DDB & Tribal Amsterdam. Winnaar van de vakprijs werd Pharrell Williams met 24 hours of Happy, de eerste – interactieve - muziekvideo van 24 uur, waarin op het nummer ‘Happy’ steeds weer iemand anders danst.
Veel Google Chrome
De combinatie van mobiel met een website was een duidelijke trend voor 2013. En veel sites zijn Google Chrome-experimenten. Wat je misschien ook als trend zou kunnen zien: websites die een probleem oplossen. Word je bewust van de afstanden van de sterrenhemel, beleef een concert alsof je erbij was, of leer hoe je iemands leven kan redden.
Laatstgenoemd voorbeeld bewijst dat je online een verhaal zo realistisch kan vertellen dat het voelt alsof je erbij bent, waardoor je de meest overtuigende belevenis meemaakt. Op de echte situatie na dan. Lifesaver is dan ook een van mijn persoonlijke favorieten.
Lifesaver (Resuscitation Council, Unit9)
it is een schoolvoorbeeld hoe een online ervaring, via een interactieve video, op een indrukwekkende manier het echte leven kan beïnvloeden. In dit geval een website waarmee je kunt leren hoe je eerste hulp kan toepassen bij mensen die onwel worden. Je wordt meegezogen in de ervaring, waar je tegelijk echt van leert. In één woord: geweldig.
Pharrell Williams - 24 Hours of happy (We are from L.A, Iconoclast Interactive, i am Other, Anonymous)
De eerste muziekvideo van 24 uur waarin het op het nummer ‘Happy’ steeds weer iemand anders danst. Een slimme manier om een visueel plezierig geheel te maken waar je zomaar niet op uitgekeken raakt, terwijl op de achtergrond zich het vrolijke nummer zich in je hoofd nestelt.
Adidas - Nitrocharge your game (DDB & Tribal Amsterdam, Tribal Worldwide, MediaMonks)
Een Nederlandse FWA-publieksprijswinnaar: daar mogen we best trots op zijn. Je ‘synct’ bij deze uiting niet met je mobiel door toetsen, maar door tekens te maken –net als tijdens de game die je moet spelen. In een aantal stappen maakt jouw team een goal met Adidas schoenen. Vooral de audiovisuele kortsluitingachtige stijl en effecten zijn super.
Hellorun (HelloEnjoy, Du Tonc)
Dit is een gestileerde html5-game, waarin je punten kunt verzamelen door zo lang mogelijk langs de obstakels te navigeren. De omgeving, de interactie en het geluid brengen je in een futuristische omgeving. Mooi gemaakt, verder een simpelspel.
Perriersecretplace (Ogilvy & Mather Paris, Fighting FishSecret)
Place is een mix van merkamusement en gaming: een interactieve film waarin je te gast bent op een feest en je kan verplaatsen in de karakters, met als doel (op tijd) de geheime Perrier-fles te vinden. Erg overtuigend uitgevoerd, een prachtige interactieve video-ervaring.
100,000 stars (Google Creative Lab)
Een interactieve visualisatie voor de Google Chrome-browser, waarop je de sterrenhemel kunt ontdekken via scrolnavigatie (en Wikipedia-info), en sterren en planeten tot dichtbij kunt ’bekijken’ – waardoor je een beter gevoel voor verhoudingen en afstanden in het universum krijgt.
Lincoln Presents: Hello, Again (Hudson Rouge, Chris Milk, Radical Media, Stopp, DinahMoe)
Een 360-graden interactieve muziekervaring, een samenwerking tussen Beck en het automerk Lincoln. Beck voert David Bowie’s classic ‘Sound and Vision’ op, waar je op een bijzondere manier het concert kan bijwonen: je kunt het via verschillende 360-camera’s volgen, die je met je eigen webcam kan besturen. Het waarom van het automerk komt alleen niet echt uit de verf, vind ik.
Find your Way to Oz (Unit9, Google Chrome Team, Walt Disney Studios Motion Pictures, Plan8, Kettle)
Ook deze site is een Google Chrome-experiment, ingezet als interactieve aankondiging voor de speelfilm ‘Oz The Great and Powerful’. De 3D-omgeving is volledig gebouwd met de technieken WebGL en CSS3. Er is al veel in de media verschenen over deze geweldige ervaring, die gevuld is met overtuigende visuele en interactieve details.
Enjoy your privacy (Jam3, Leo Burnett Chicago, Method Studios, 567vfx, Smuggler)
Ook dit is een interactieve tweede scherm-ervaring, maar dan anders. Ze toont op een overtuigende manier wat er kan gebeuren als je je mobiel onbeschermd (niet beschermd door Norton software) ergens laat slingeren. Kijk mee in de telefoons van de hoofdpersonen: in foto’s, mails, sms en voicemails. Prachtig uitgevoerd en de boodschap komt helder over.
Just a Reflektor (AAtoAA, Google Creative Lab, Unit9)
Opnieuw een Google Chrome-experiment: een interactieve film geregisseerd door Vincent Morisset, om de nieuwe single van Arcade Fire te promoten. Je maakt verbinding met je mobiel; door die voor de webcam te houden kun je het beeld op het scherm beïnvloeden. Een innovatieve manier om apparaten met video-effecten te besturen.
Chrome Super Sync Sports (Google Creative Lab, Weir+Wong, Rafael Rozendaal, Rami Niemi)
Opnieuw een Google Chrome-experiment, voorzien van een sympathieke minimalistische animatie- en illustratiestijl, waarbij je via de verbinding connectie met je telefoon kunt fietsen, zwemmen en hardlopen tegen de computer of maximaal vier vrienden. Beslist een verfrissende creatie.
Roll It (Google Creative Lab, Legwork Studio, Mode Set)
Ook deze website combineert met mobile sync en is een Google Chrome-experiment. Roll It is een ballenspel waarbij je met je mobiel punten scoort door te ’gooien’. Leuk effect is de tilt waarmee je keuzes maakt en richt. Simpel en vermakelijk spel met verslavend Mario-muziekje.
*) Een versie van dit artikel verscheen eerder in Adformatie.