De wekelijkse TGIF-bijeenkomsten (Thank God It’s Friday) met vragen aan de leiding aan het hele personeel vindt u een feest. Maar nu worden de werknemers met Prism en spionage om de oren geslagen. Hoe stelt u hen gerust?
‘Natuurlijk kwamen daar vragen over van het personeel. Googlers zijn heel kritisch over het eigen bedrijf. Larry Page schreef zijn What the…blogpost. Onze Chief Legal Officer David Drummond was hier net en Prism was natuurlijk onderwerp van gesprek. Iedereen kan zijn uitingen lezen.’
Nu is bekend bij een breed publiek dat niet enkel Google zelf maar ook geheime diensten data waarschijnlijk ook zonder gerechtelijke bevel zoals voor justitie vereist, kunnen inzien. Geeft dat een terugslag in gebruik?
‘Je raakt een gevoelige snaar. Het gaat om vertrouwen in internet, dat data veilig zijn en gebruikers weten waarvoor ze worden gebruikt. We lopen voorop met privacyinstellingen. Helaas gebruikt niet iedereen ze. We zijn erbij gebaat dat gebruikers veel actiever keuzes maken.’
Is dat echt zo? Zelfs als zeer ervaren Google-gebruiker vind ik dat Dashboard nog heel ingewikkeld. Je kunt niet eenvoudig registratie van zoek en surfgedrag en Gmail reclame uitzetten? Nog in een ‘continu proces van verbetering’?
Verder lezen bij Intermediair Weekblad