Daar gaan we weer met de iPad-scholen

De Tweede Kamer is enthousiast over het iPad-onderwijs, maar heeft daarvoor geen gegronde redenen en is slecht van geheugen.

Dit jaar is de ICT-afdeling van het ROC  in Doetinchem door leerlingen tot beste van Nederland gekozen. Het geheim? Wij geven nog gewoon klassikaal en frontaal les, met een rooster zonder zelfstudie-uren.

Meer heeft goed onderwijs ook niet nodig: een enthousiaste, gedreven docent met grote vakkennis én zo’n grote drang om anderen wat te leren dat zijn vrouw zegt, ga alsjeblieft naar school. Helaas wordt deze groep sinds minister Ritzen stelselmatig wegbezuinigd.

Een lesrooster zonder zelfstudie-uren ofwel ophok-uren biedt structuur aan deze qua planning tamelijk chaotische leeftijdsgroep. Let wel wij zijn een ICT-afdeling, die opleidt voor netwerkbeheer, applicatieontwikkeling en multimedia, dus geenszins digibeten.

Dat betekent ook dat wij uiteraard niets tegen het gebruik van een pc of tablet in de les hebben, maar deze blijven hulpmiddelen. Internetforums en wiki kunnen de leraar nooit vervangen, wel aanvullen.

En dan dat verhaal over Engels leren in Sneek en India,  waaruit zou blijken dat kinderen spelenderwijs kunnen leren. Ook dat is een verhaal van gisteren. Dat heet leren door herhaling. Het digitale tijdperk is voornamelijk Engelstalig, geen wonder dat kinderen daar veel van oppikken.

Dat merk ik ook in de klas. Alleen, bij het schriftelijk communiceren vallen ze door de mand. Dit vereist toch een grammaticale kennis die je niet zo snel leert via het dagelijkse pc-gebruik. Daarover lees ik niets in vermelde onderzoeken.

Dat de Tweede Kamer na het debacle van het competentieleren inclusief studiehuis nu de iPad-scholen omhelst, is treurig. Niet alleen kort van memorie, maar men zou bijna gaan denken dat het intellectuele niveau van veel Kamerleden is gevormd door het huidige niveau van het onderwijs.

Weet Jasper van Dijk nou echt geen ander argument te bedenken dan dat klassikaal stampwerk achterhaald is? In feite is deze leervorm hetzelfde herhalingsleren als het oppikken van Engels op internet.

En als ik zie dat leerlingen bij ons voor de tafels nog een rekenapp gebruiken dan lijkt mij niets verkeerd aan het stampen van de tafels.

En als je dat origineel brengt, nog gezellig ook!

*) Jack Balhan is
Docent multimedia ROC Doetinchem
Hij schreef dit als ingezonden brief in de Volkskrant

Gepubliceerd

12 jun 2013
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2024. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0