De SpinAwards bieden een jaarlijks beeld van het neusje van de zalm in Nederlandse online reclame, met recent weer een mooie prijzenregen. Achtung! (met ondermeer een campagne voor Skoda) werd verkozen als beste bureau en KLM (ondermeer met een campagne met Code d’Azur) vielen in de prijzen.
Enerzijds is het hanteren van de internationale meetlat appels met peren vergelijken, anderzijds wordt de online reclame steeds meer grensoverschrijdend. Nederland kijkt nog te weinig naar werk uit het buitenland, bijvoorbeeld naar de inzendingen en winaars van de internationale festivals. Hieronder een selectie uit buitenlandse creatieve digitale topproducties.
Find Your Way To Oz
Klant: Disney
Credits: unit9, Google Chrome Team, Walt Disney Studios Motion Pictures
Deze site werd in februari nog Site of the Month bij de The FWA. Google bundelde de krachten met Disney en Unit9 voor een Chrome-experiment, voor de promotie van de nieuwe film 'Oz The Great and Powerful' die 14 maart de bioscoop in ging.
De site toont hoe nieuwe open webtechnologieën als HTML5, CSS3 en WebGL in Google's browser draaien. De interactieve beleving laat je verschillende gebieden ontdekken op een circusterrein via experimenten, die onder andere gebruik maken van je webcam en microfoon.
Je kunt muziek componeren, foto's bewerken en je eigen film maken. Uiteindelijk beland je in een luchtballon die in een tornado terecht komt, waarna je in de magische wereld van Oz de trailer van de film te zien krijgt. Ook tablet- en smartphone gebruikers kunnen de website bezoeken, met de mobiele Google Chrome app. Moddervette site.
Oreo Daily Twist
Klant: Oreo
Bureau: DraftFCB New York
Een topcase als het om sociale media gaat. Om het 100 jarig jubileum van Oreo te vieren werd de Daily Twist campagne gelanceerd: vanaf eind juni vorig jaar werd gedurende 100 dagen elke dag een nieuwe visual gedeeld, waarin het herkenbare koekje werd gecombineerd met een actueel nieuwsbericht of event.
Zo kwamen de marslanding, de Gay Pride (meer dan 20.000 commentaren!), de Elvis week en de verjaardag van Twitter voorbij. De succesvolle campagne (via Facebook, Twitter, Pinterest en Tumblr) kreeg een interactief einde: uit suggesties via sociale media werd het beste idee geselecteerd.
Dat idee werd door creatieven in New York uitgewerkt tot een echte advertentie, die op één van de grootste billboards van Times Square werd vertoond. Door op deze manier creatief in te spelen op dagelijkse actualiteiten wist Oreo het publiek met veel succes actief bij het merk te betrekken.
Push to add drama
Klant: TNT
Bureau: Duval Guillaume Modem
Supersterke viral uit België. Om de de lancering van het Amerikaanse TNT (Turner Television Network) op de Belgische kabel te promoten bedacht bureau Duval Guillaume Modem ‘A Dramatic Surprise On A Quiet Square’. Het werd het tweede meest gedeelde filmpje aller tijden, na 'The Force' 2011 Super Bowl viral van Volkswagen.
Op een rustig Vlaams dorpspleintje plaatsten ze een grote rode knop met een pijl en de tekst: 'Push to add drama'. Als een voorbijganger uit nieuwsgierigheid de knop drukt breekt er chaos uit met ontploffingen, hooligans en streakers, waarvoor 13 acteurs en 4 stuntmannen waren ingezet.
Voor de ogen van een nietsvermoedende menigte ontvouwt zich een spektakel dat ze niet snel zullen vergeten. Aan het eind rolt een groot doek uit met de tekst 'Your daily dose of drama. From 10/04 on Telenet '.
Het resultaat: een video met 23 miljoen views in de eerste week (en inmiddels ruim 43 miljoen views op de teller). Na het succes werd er ook een Nederlandse variant gemaakt in een winkelstraat in Dordrecht, als aankondiging van het lanceren van Turner Broadcasting’s series- en filmkanaal in ons land.
Red Bull Stratos
Klant: Red Bull
Meer dan 8 miljoen mensen hebben de sprong van Felix Baumgartner live via YouTube gezien. De Oostenrijkse parachutist steeg met zijn 230 meter hoge heliumballonballon naar 39 kilometer hoogte en doorbrak eerste mens in vrije val de geluidsbarrière met een snelheid van 1342 kilometer per uur.
De uitzending duurde twee uur lang en het werd de populairste live webvideo aller tijden: het vorige record was voor de openingsceremonie van de Olympische zomerspelen in Londen, met zo'n 500.000 live views.
Uit de kijkcijfers van YouTube Live, een relatief jong onderdeel van Google's videoplatform, bleek de enorme potentie: het toonde aan hoe krachtig exclusieve videocontent is en liet zien dat het kijkerspubliek van videosites zich tegenwoordig kan meten met dat van grote tv-zenders.
De ‘Mission To The Edge Of Space’ was maandenlang te volgen via de website van Red Bull Stratos: met prachtige trailers en animaties werden kijkers warm gemaakt voor de recordpoging, die op spectaculaire wijze gefilmd werd door 35 camera’s.
Chrome Web Lab
Klant: Google
Credits: Google Creative Lab, B-Reel, Tellart
Chrome Web Lab is een tentoonstelling met vijf interactieve experimenten die een combinatie van online en het echte leven tonen. In het Science museum kun je ermee experimenteren, maar ook thuis achter je computer.Op de site kun je samen met anderen wereldwijd online muziek maken en daarmee ook in het echt, op een muziekinstallatie die in het museum in Londen staat.
Google zet de eigen innovatie in om de Chrome browser te promoten. Al meer dan 2,5 miljoen bezoekers hebben ruim 2 miljoen Sketchbot-portretten, Universal Orchestra-composities, Teleporter-ansichtkaarten en Data Tracer-foto’s gemaakt. Een fantastische combinatie van de virtuele en de fysieke wereld, waar we steeds vaker toepassingen van zullen gaan zien.
Old Spice 'Terry Crews Muscle Music'
Klant: Old Spice
Credits: Wieden + Kennedy, Tom Kuntz/MJZ, The Mill, Vimeo, Wildlife
Het werd steeds lastiger voor Wieden + Kennedy om de eigen creatieve Old Spice uitingen met Terry Crews in de hoofdrol te overtreffen. Toch is het ze gelukt met 'Terry Crews Muscle Music', en wel op een zeer innovatieve manier: een interactieve Vimeo video, waarin je muziek kan maken met de spieren van de bizarre Old Spice meester.
Met een toetsenbord activeer je verschillende geluiden en bewegingen, waarna je de creatie kunt delen en embedden. Na de eerdere YouTube films werkte Old Spice voor deze campagne voor het eerst met Vimeo. De case maakt je nieuwsgierig naar de volgende.
*) Dit artikel verscheen ook in de SpinAwards Special van Adformatie Groep