Hendrik Dacquin, nu zelfstandig met een eigen bedrijf en voorheen werkzaam voor VRT Medialab, is een belangrijke pionier met het tweede scherm in België. Hij presenteerde begin 2012 '15 lessen geleerd van second screen productie'. Hij produceerde ondermeer de app voor Villa VanThilt en Ook Getest op Mensen:
Weg van...
1. Vaarwel afstandsbediening
"Ik heb een pure haatrelatie met de barre bediening van mijn afstandsbediening."
2. Vaarwel set-top box
"Settopboxen slurpen energie en zijn traag als Windows 95 op een 365-pc. Hun software raamwerk is gesloten zodat er geen gemeenschap ontstaat van ontwikkelaars die prachtige applicaties bouwen
3. Vaarwel smart-tv (voor nu dan)
"Ik kan moeilijk enthousiast worden van de huidige generatie van slimme tv's
Meer dan...
4. Het moet meer zijn dan Twitter
"TV-programma's menen er te zijn met het tonen van #hashtags maar vervolgens zijn de tweets niet op tv te zien en zo ja, vaak irrelevant
5. Meer dan check-ins
"Inchecken met Miso of Getglue is wel cool maar hebben zelden een relatie met de content vertoond op tv."
6. Meer dan peilinkjes
"Peilingen bieden eenvoudige interactiviteit en zijn dus zeer geschikt, maar het is creatief wel erg armzalig om het daarbij te laten."
Wat werkt er?
7. Eenvoud met grote creativiteit
"Neem de apps van de ITV Player met een uitslaande meter die het opgegeven enthousiasme weergeeft. Weliswaar een peiling, maar een hele attractieve."
8. Toegevoegde waarde voor alle kijkers
"Bij Villa VanThilt konden kijkers via het tweede scherm vragen stellen aan de deelnemers, maar de andere tv-kijkers werden geen deelgenoot gemaakt van de conversatie."
9. Sluit de feedback cirkel
"Bouw mogelijkheden om de feedback van het tweede scherm op het eerste scherm waardevol te maken voor alle kijkers."
10. Maak het technisch redundant
"Met de komst van IT naar TV groeit de kans op storingen. Die zijn dodelijk voor een tv-programma, anders dan op de pc waar gebruikers eraan gewend zijn. Het moet robuust en schaalbaar zijn."
11. Doseer de interactie
"Op het tweede scherm mag continue aandacht niet vereist zijn. Met tussenpozen moeten kijkers tot actie worden aangezet."
12. Multiplatform is de norm
"Deelname op tweede schermen moet altijd mogelijk zijn op smartphones, tablets en laptops, en behalve in apps ook in alle browsers."
13. Open standaarden gebruiken
"Vertrouw zo veel mogelijk op browsers. Gesloten platforms gebruiken is kostbaar en druist in tegen standaardisatie."
14. Maak datavisualisaties attractief
"De kille cijfers moet je aantrekkelijk brengen, ook de data afkomstig van het tweede scherm op het eerste scherm."
15. Creativiteit voorop
"Maak prachtige dingen die nog niet bestaan waar je trots op bent."
Prijswinnaar
Wat dat laatste betreft. Waar was Dacquin zelf van onder de indruk? "The usual suspects: The Voice had de integratie en feedback goed voor elkaar. Qua merk was Heineken goed bezig met voetbal, net als Coca-Cola met de Superbowl."
Zelfs was hij trots op de tweede schermen gemaakt voor het populair wetenschappelijke programma Ook getest op mensen, die internationaal in de prijzen viel.
Een eerste toepassing, de Diabetestest, bood de kijker gelegenheid het risico op het krijgen van diabetes type 2 te testen. Dat deden 30.000 kijkers.. Met de ooggetuigentest kregen tien toeschouwers uit en het publiek tijdens de uitzending een tablet om na te gaan hoe (on)betrouwbaar de waarneming van een ooggetuige kan zijn (filmpje). Dacquin: "We hadden later nog een test met een seksuoloog met wel 100.000 deelnemers, van wie de resultaten direct real-time geaggregeerd beschikbaar waren in de studio."
Volgens Dacquin levert het tweede scherm ook besparingen op, bijvoorbeeld voor actualiteitenrubrieken: "Vroeger moest een cameraploeg op pad om de mening van de 'mensen op straat' te peilen. Dat is niet meer nodig, want dat kun je je laten toesturen. Bovendien is het veel massaler en vindt het publiek het leuk als de stem wordt gehoord. Je maakt het veel relevanter, maar dat vereist wel een goede aanpak."
*) Meer second screen op 21 juni tijdens het Mediapark Jaarcongres in studio 21 in Hilversum. Lezers van Netkwesties kunnen inschrijven met VIPcode NKW056 en betalen dan 145 in plaats van 175 euro.