Smart TV, WebTV of App TV 3: Apple, Google, Samsung, Sony, Philips, LG

De recente tv-beurs in Cannes bracht opwinding over 'Smart TV', voorheen 'connected tv', vanouds bekend als 'WebTV' en straks misschien 'App TV'. Deel 3: Apple, Google, Samsung, Sony, Philips, LG *)

Apple TV is op moment van schrijven onvindbaar in het hoofdmenu van Apple.nl, evenals in het 'site-overzicht'. 'Low-profile' heet zoiets. Wie op de Nederlandse site zoekt op 'Apple TV' wordt evenmin direct veel wijzer, met eerst wat resultaten over Quicktime software en dan persberichten over de lancering in 2007. Dat is vier jaar geleden en Apple TV maakte het niet in Nederland.

Erwin Blom schreef recent over de stille revolutie van Apple met Airplay software als verbinding tussen de iPad en Apple TV. Ondergetekende ervaart het in de praktijk: ineens ontstaat een optimale video-on-demand 'trein' van verschillende apparatuur. Moest wel even een oude tv vervangen door een nieuwe vanwege het ontbreken van HDMI.

Met de aankoop van WebTV Inc. 15 jaar geleden, verschillende (mislukte) decoders en de bouw van 'Media Center' was Microsoft de eerste die vermetele pogingen deed om internet op televisie te brengen. Het lukte aldoor niet, maar de doorzetters kunnen er soms aardig mee wegkomen. Zo heeft Microsoft een uitstekende handleiding PC aansluiten op je TV voor puzzelaars. Het was een remmende voorsprong van Microsoft.

Microsoft probeert het nu van een heel andere kant. Met de geweldige nieuwe Kinect speltechnologie komt Microsoft met uitbreidingen op de Xbox spelcomputer veel eenvoudiger de huiskamer binnen dan met allerhande specifieke doosjes voor internet op tv. veel eenvoudiger dan met welke box dan ook. Op vragen liet Microsoft niets meer van zich horen na aanvankelijk enthousiasme.

De grote opponent Google had ook zo'n remmende voorsprong met Google TV. Zien we er al wat van? De woordvoerder van Google Nederland: "Nee, er is geen zicht op wanneer dat naar Nederland komt." Google's blog over Google TV vermeldt veel technische vorderingen en moeizame pogingen om aansluiting te vinden bij exclusieve content. Maar Google krijgt geen voet aan de grond bij distributeurs die Google vooral als concurrent zien.

Maar het Paard van Troje voor Google is de internetkabel die de tv in komt en waarmee dan desnoods via het open internet Google TV zijn weg vindt naar de huiskamers. Of moet Google echt met 'apps' in de hoofdmenu's komen, of zelfs een 'homepage' op tv worden om succes te boeken?

Geen Sony Google TV hier

Vooralsnog is YouTube de belangrijkste troef voor Google voor televisie. Wellicht blijft het daar voorlopig bij tot je standaard de pc met internet kunt verbinden en Google TV wordt gekozen als tv-interface, of niet.

Sinds ruim een half jaar is er aanbod van Bravia tv’s met Google TV in de VS, maar het Nederlandse equivalent laat voorlopig nog op zich wachten. Sony geeft in 2011 prioriteit aan het introduceren van video- en audiotheek ‘Qriocity’ die al beschikbaar is op o.a. Britse Sony tv's en in Duitsland. De Qriocity on-demand service biedt tegen betaling niet alleen de films van Sony Pictures aan, maar ook de blockbusters van andere grote Hollywood filmmaatschappijen. Via ‘Music Unlimited’ heeft de gebruiker toegang tot meer dan zes miljoen liedjes in eenzelfde vorm als bij Spotify.

Momenteel is een kwart van de verkochte tv's van Sony in Nederland uitgerust met internettoegang, eind 2011 zal dat de helft zijn en eind 2012 naar verwachting driekwart. "Maar het aantal tv's dat daadwerkelijk op internet wordt aangesloten blijft echt achter. Dat is ongeveer een derde. Dat is zonde omdat het grote voordeel van Sony Internet TV dan niet wordt benut. Aan ons de taak nog het nodige gebeuren aan de bewustwording hiervan ", aldus Den Heijer.

Sony Internet TV bestaat uit twee onderdelen:
1) Bravia Internet Video met on-demand kijken naar bepaalde gemiste populaire programma’s van SBS6, Net5 en Veronica, eveneens naar het NOS journaal, Eurosport, Berliner Philharmoniker en popconcerten van Moshcam, YouTube en DailyMotion.
2) Bravia Internet Widgets met 'app’s' zoals Twitter, Facebook, Picasa, Buienradar etc.

Opvallendste afwezige op de Internet-tv's van Sony is Uitzending Gemist, dat beschikbaar is via de Hbbtv-standaard. De Sony Bravia tv’s die dit voorjaar geïntroduceerd zijn, hebben de hbbtv- standaard, maar er is nog geen overeenstemming met de NPO, zo bevestigt woordvoerder Hans den Heijer van Sony Benelux. Hetzelfde laken een pak met RTL Gemist dat nog niet tekende met Sony.

Net als voor Philips is ook voor Sony het winkelpersoneel een belangrijk doelwit om de marketing voor internet-tv op te voeren. "De winkelier kan de consument attenderen op de voordelen van internet op tv, met de boodschap dat je vroeger gebonden was aan het zenderaanbod. Nu met IPTV en met on-demand op je televisie maakt de kijker zich daar onafhankelijk van. Met ook nog eens gratis content."

Philips' laatste ademstoot' met Smart TV

Nas onderstaand vraaggesprek deelde Philips mee tv's af te stoten naar TVP in Taiwan, en er nog 30 procent in te houden. Philips kwam daarvóór met de aankondiging van uitgebreide Smart TV ('Net TV' blijft een functionaliteit binnen Smart TV),verkrijgbaar op de series 6000, 7000, 8000, 9000, Cinema 21:9 Platinum en Gold, DesignLine en telt vier onderdelen:

SimplyShare: met behulp van DLNA technologie kun je naast het bedienen van je tv met een iPhone/iPod/iPad app ook muziek, foto’s en video's via wifi streamen vanaf je tablet, smartphone of laptop, door o.a. SongBird software.

Multiview maakt het mogelijk de content van verschillende bronnen tegelijkertijd op één scherm te tonen, bijvoorbeeld een tv-uitzending kijken én de sportuitslagen via Net TV volgen. Binnen het onderdeel Control kun je een draadloos toetsenbord aansluiten voor de bediening van Net TV, zoals YouTube etc. Net TV telt al vijf videotheken in Europa: Videoland voor Nederland, VideoFutur, Film2Home en iConcerts.
Gemiste uitzendingen zijn eenvoudig terug te kijken via Uitzending Gemist en RTL XL op Net TV. Ook de apps' van ARD, ZDF, Pro7, Sat1, Arte, France24, Antena3, Cartoon Networks, Boomerang en TV3 zijn beschikbaar. Philips biedt een eigen programmagids om programma’s op te nemen en te pauzeren en om dan later te hervatten.

Philips heeft een marketing manager voor Smart TV in de Benelux, Kirsten Heinemans. "Ik ben ook nauw betrokken bij de ontwikkeling en de activering van smart tv in de winkels, bij pers en nieuwe apps van partners zoals de publieke omroep, RTL, Videoland en Eredivisie Live. We werken met hen aan de vraag hoe ze meer waarde kunnen toevoegen, en de juiste ervaringen aan consumenten kunnen overbrengen."

Philips heeft recent weer een nieuwe aankondiging gedaan met uitgebreide functies voor de TV modellen. Philips was de eerste met internet op tv, onder de naam ‘Net TV’. Philips koos ook voor open internet zodat de consument alle mogelijkheden heeft en zelf kan bepalen wat hij bekijkt. "De toevoeging van RTL Gemist was een belangrijke toevoeging in 2010, net als later Videoland en daarop Uitzending Gemist. Dit zijn veel gebruikte APPs, net als YouTube maar ook Buienradar als het weer extreem is. Ook regionale omroepen zoals Omroep Flevoland, Omroep Brabant, RTV Oost en RTV Utrecht lopen warm."

Philips vermoedt in Nederland met de inhoud op Smart TV voorloper te zijn. Maar het gebruik is nog gering, want cijfers geeft Philips nog altijd niet. Wel krijgen app-leveranciers cijfers. Er is een logischerwijs een 'flinke stijging' van het gebruik.
Op Philips.nl is Net TV bepaald niet prominent aanwezig, het is bijzaak, maar op Nettv.philips.com staat het aanbod per land. Maar als je doorklikt, kom je weer op de nationale tv-sites waar Net TV nauwelijks te ontdekken is. Dat is niet goed van Philips.

De marketing zal dit jaar vooral op winkels gericht zijn volgens Heinemans: "De focus ligt op het attenderen van tv-kopers in de winkels. We voorzien trainingen voor winkelpersoneel om Smart TV onder de aandacht te brengen zodat kopers het thuis gaan proberen. En de app-aanbieders als Videoland, RTL en Uitzending Gemist zullen hun steentje bijdragen."

De app-ontwikkeling is 'open' in die zin dat Philips de CE-HTML standaard (van 'Consumenten Elektronica') hanteert en partijen daarin kunnen bouwen. In principe is iedereen welkom. "We geven advies en ondersteuning, verzorgen de back-office, maar we betalen geen kosten. Gokken en porno zijn niet toegestaan op Net TV." Gokken met spellen en quizzen wordt naar verwachting groot op het tv-scherm en de wet wordt soepeler. "Als de wet verandert, zouden we daarop in kunnen spelen maar vooralsnog niet. Porno doen we principieel niet."

Betaling van Videoland kan prepaid of met de creditcard. "Philips werkt samen met PayPal en dat komt er nog op als betaalmiddel." iDeal? "Op dit moment nog niet, maar het zal er wel komen als er vraag naar is. Betaling via Smart TV zal zeker relevanter worden.”

De 'second screen' toevoeging van Philips beperkt zich tot de tv-bediening via iPad/iPod/iPhone, Android komt eraan. De 'app' zal worden uitgebreid, en de vraag is of Philips een rol speelt in de specifieke uitbereidingen als toevoeging van de content. "Je kunt nu alleen nog foto's pushen vanuit je app naar tv maar daar zal meer bijkomen. We hanteren de HBB standaard om extra content toe te voegen onder bijvoorbeeld de rode knop. De omroep moet dat ondersteunen."

Samsung voorop met marketing

Samsung gaat verder dan Sony en Philips met marketing van 'Smart TV en dat is ook direct zichtbaar op de webpagina voor televisies met de nieuwste snufjes zoals filmaanbevelingen die via de online aangeboden Moviemax komen op grond van eerder kijk- en zoekgedrag, alsmede de mogelijkheid om Facebook en Twitter direct te gebruiken.

Alleen ontbreekt een opsomming van wat je te zien krijgt. Qua inhoud stagneert Samsung. Nog steeds biedt de marktleider geen toegang tot de gemist-videotheken van de Publieke Omroep, RTL en SBS. UG ontbreekt omdat Samsung pas later dit jaar de Hbbtv-standaard ondersteunt en met RTL en SBS lopen de onderhandelingen niet eenvoudig. Hans de Jong, bij Samsung Nederland in Delft Productmanager voor tv: "Wij betalen in principe niet voor content. Iedereen is welkom maar moet zijn eigen exploitatiemodel meebrengen. Daar zijn geen restricties voor."

SBS en RTL kunnen dus gewoon hun reclame meesturen met de tv-programma's, maar in een on-demand situatie worden die wellicht eenvoudig weggespoeld. De Jong wil er niet te veel over kwijt.

Niettemin gaat Samsung er vol in voor internet op tv: "Dit wordt echt het jaar van de doorbraak van de Smart TV, dus dit betekend dat we zeker ook een publiekcampagne gaan doen en ons niet beperken tot de winkelvloer en verkopers om de boodschap te verkondigen", zegt De Jong.

Smart TV is ook echt volwassen wat Samsung betreft: "Met de integratie met Android en iPhone en de mogelijkheden om actief te surfen en om eenvoudig de tv te verbinden met alle andere apparatuur en externe harde schijven kun je in feite alles wat digitaal beschikbaar is ook in goede kwaliteit op je tv krijgen. Met de AllShare-software op de pc kun je de content van je pc doorzoeken, streamen en afspelen op tv."

Bovendien komt Samsung later dit jaar nog met de boeiendste vernieuwing: het voortzetten van het kijken van de tv naar de tablet. Je kunt dus naar de tuin, een andere kamer of het toilet lopen en blijven kijken. Ook interactiviteit komt via de tablet veel dichterbij."

Bediening vindt nu plaats met een sms-pad op de afstandsbediening, maar later dit jaar komt Samsung met een qwerty-toetsenbordje achterop de afstandsbediening, voor degenen die gaan smartphone hebben om de tv te bedienen.

LG een snelle volger

LG Nederland is na Samsung de tweede Koreaanse partij die razendsnel noviteiten ontwikkelt. Zo biedt LG haar Smart TV platform niet enkel op nieuwe tv's en bluray spelers, maar ook een 'SmartTV-Upgrader' die elke huidige tv met HDMI-aansluiting kan opwaarderen naar een Smart TV. De 'Upgrader', die aanstaande zomer op de Nederlandse markt komt, biedt ook een browser om te internetten op tv. Van negen LCD/LED plus zes Plasma series hebben er vijf tv's de Smart TV functie, daarnaast ook acht andere AV-producten (Home Theatre, bluray).

LG biedt internationaal Google Maps, Facebook, Twitter, YouTube, Picasa, Accuweather en Vtuner (radio) aan en in de VS toegang tot een flink aantal videotheken zoals Vudu, Netflix en CincemaNow, Hulu en Amazon Video on Demand en sportdiensten als NHL Gamecenter, NBA Game Live en MLB.tv. In Nederland beperkt het aanbod zich tot Videoland en RTL Gemist, plus browsen over het web. "In de zomer komt er een upgrade met veel meer applicaties internationaal en lokaal. Die is ook te installeren voor producten die voor de zomer gekocht worden", aldus de woordvoerster Sabrina Eilers.

Onderscheidend bij LG is de 'Magic Motion' afstandsbediening die als een muis werkt (vergelijkbaar met Nintendo Wii) voor sneller navigeren over het scherm dan met de conventionele afstandsbediening. "In directe relaties met de contentaanbieders als Youtube, Videoland en Facebook kunnen we gebruiksvriendelijke en snelle applicaties ontwikkelen, aangepast aan het tv-kijken."
Net als andere spelers heeft LG inmiddels een applicatie voor iPhone en Android smartphones om de tv op afstand te bedienen en gebruikt het de DLNA-standaard om in een 'thuisnetwerk' content van foto- en video-apparatuur, pc's etc. op tv te vertonen.

*) Deze artikelreeks is vervaardigd in opdracht van Immovator voor het Mediaparkjaarcongres op 23 juni 2011
 

Gepubliceerd

15 mei 2011
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2024. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0