Consumentenbond wijst DPG Media aan als grootste stiekemerd

Cookiemonster laat zich maar moeilijk temmen

Van de aangeboden verzoeken door websites om volg- of tracking cookies te plaatsen deugt 38 procent niet. Dat zegt de Consumentenbond.

De bond stelt dat de cookiebanner te vaak in strijd is met de AVG en de richtlijnen ervoor van de Autoriteit Persoonsgegevens. De regel schrijft voor dat de optie om die cookies te weigeren voor consumenten net zo eenvoudig moet zijn als accepteren, stellen bond en AP.

(Sterker nog, de Oostenrijkse toezichthouder op databescherming DSB heeft in een klachtzaak gesteld dat de optie om te weigeren qua opmaak niet mag verschillen van de optie om cookies te accepteren: dus dezelfde kleur en letter en achtergrond. Deze uitleg geldt dan voor de hele EU, maar bijna niemand weet ervan. Hier staat de FAQ van de Oostenrijkers.)

“DPG en Mediahuis ergste overtreders”

Dat het in Nederland fout gaat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 100 populaire websites. Vooral nieuwswebsites gaan vaak de mist in: “Twintig van de 26 mediasites plaatsen een cookiebanner en bij 16 daarvan is die niet in de haak. Zo moeten gebruikers vaak meerdere keren klikken om volgcookies te weigeren of is de weigeroptie moeilijk vindbaar.”

De helft van de overtreders valt volgens de bond onder DPG Media, zoals Nu.nl, AD, Volkskrant, Autoweek.nl en zelfs Tweakers.net. Bits of Freedom reikte recent 2025 een Big Brother-award uit aan DPG Media voor het grootschalig profileren van consumenten met vastlegging van interesses, gedrag en voorkeuren. Zie het commentaar van DPG bij dit artikel met de onteknning van de beschuldiging van Consumentenbond.

Ook de andere grote Belgische uitgever in Nederland, Mediahuis, gaat in de fout volgens de bond, met NRC.nl, Telegraaf.nl en Dumpert.nl.

Al die DPG-sites plaatsen dezelfde banner, waarbij je volgcookies pas op het tweede scherm kunt weigeren. En geef je akkoord op één site, dan word je volgens de bond automatisch gevolgd op alle andere DPG-sites.

coolies-voorbeelden-stap-1coolies-voorbeelden-stap-2

Voetbalzone.nl deelt met 900 reclamepartners

Bijna alle van de 100 onderzochte sites plaatsen één of meerdere cookies. De uitkomst van 38 procent overtreders betekent een trage verbetering van het cookie-onderzoek in 2023, toen nog 61 procent van de toen bekeken websites zich volgens de bond niet aan de regels hield.

“Cookies weigeren is vaak moeilijker dan ze accepteren. Om cookies te kunnen weigeren, moet je vaak eerst klikken op een knop als ‘Instellen’ of ‘Meer informatie’ en daarna zoeken naar een weigerknop. Soms is de weigeroptie minder zichtbaar (bijvoorbeeld een klein linkje) of de knoptekst onduidelijk. 

Tellen we alle sites mee die sowieso volgcookies planten - of je nu wel of geen toestemming geeft - dan komen we op een nog hoger percentage uit.

De cookies en andere trackers die websites plaatsen, komen vaak van het almachtige advertentieplatform van Google. En dan hebben we nog niet eens gelet op minder zichtbare volgtechnieken, zoals ‘fingerprinting’ en ‘vermomde cookies’.”

Sommige partijen delen hun data na acceptatie van de cookies met meer dan 800 advertentiepartners. Kampioen is Voetbalzone.nl met 891 getelde advertentiepartners die allemaal data krijgen van bezoekers. Voetbalzone gaat ook in de fout bij het vragen om toestemming.

De Consumentenbond uit ook kritiek op de AP: “De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) deelde in 2024 maar 2 ‘cookieboetes’ uit. Dit gebeurde vrij recent en na een onderzoek dat al in 2019 en 2020 startte. De juridische processen duren blijkbaar lang. Er lopen meer cookieprocedures, maar de AP kan geen namen noemen zolang ze nog lopen.”

Louter boetes Coolblue en Kruidvat

In december 2024 deelde De AP een boete van 40.000 euro uit aan webwinkel Coolblue vanwege een foute cookiebanner. De webshop was er al vijf jaar eerder voor gewaarschuwd. In juni kreeg Kruidvat een boete van 600.000 euro.

Grootste probleem is volgens de bond dat Europese wetgeving om van de cookies verlost te worden met een instelling van de browser, te weten een nieuwe Europese ePrivacy Verordening (ePV) al acht jaar wacht op goedkeuring. De kans dat die regels er nog in enigerlei wijze komen, is miniem. Aanvullende regels worden meer en meer bepaald door de toezichthouders, zonder dat daarvoor een democratisch proces wordt doorlopen.

De bond wedijvert ervoor dat web-exploitanten helemaal ophouden met reclame die op de persoon gericht is. Ze zouden reclame moeten afstemmen op de inhoud van de informatie op de pagina’s of doelgroepen, net als in kranten en bij omroepen.

Gepubliceerd

6 mrt 2025

Wat vinden de experts?

6 mrt 2025
Babet Verstappen, woordvoerster DPG Media
DPG Media overtreedt de wet niet
Babet Verstappen, woordvoerster DPG Media

Is een lang verhaal van de Consumentenbond (zijn de feiten van de CB juist?) en gaat over verschillende thema's, maar het komt erop neer dat we van mening verschillen over het punt of de cookiebanner wel of niet in overeenstemming is met de AVG. De wet laat namelijk ruimte voor interpretatie. Ook al vindt de CB van niet.

Het gaat namelijk in essentie over de vraag of de toestemming in een cookiewall ‘vrij gegeven’ is. Het is geen vereiste in de wet dat het niet geven van toestemming even gemakkelijk moet zijn als het geven van toestemming (dit geldt enkel voor het achteraf intrekken van een eerder gegeven toestemming). De AVG laat namelijk ruimte om zelf invulling en vorm te geven aan de toestemmingsvraag.

Elke bezoeker van onze sites en apps (ingelogd of niet, abonnee of niet) kan zelf kiezen om tracking cookies en de bijbehorende personalisatie (van inhoud en van advertenties) al dan niet te aanvaarden middels zijn keuze in de cookiewall. De bezoekers die ervoor kiezen om alles te weigeren, krijgen dezelfde toegang tot de content maar dan zonder gepersonaliseerde advertenties. Consumenten kunnen ook op verschillende manieren controle uitoefenen over de persoonsgegevens die van hen worden verwerkt. Zo kunnen voorkeuren op iedere website worden aangepast middels de 'privacy-instellingen' voor al onze media en kunnen gebruikers hun rechten onder de AVG uitoefenen via https://privacy.dpgmedia.nl/nl/privacy-rights.

Los hiervan is DPG Media een van de weinige mediabedrijven die al jarenlang investeert in een eigen netwerk waarin de data-, abonnee- en advertentie systemen zijn gekoppeld aan elkaar en alle merken van DPG Media. Dankzij het DPG Netwerk kunnen we slimmer omgaan met de data van onze mediagebruikers en kunnen we deze veel beter afschermen van andere online partijen waarvan we niet kunnen garanderen dat ze zorgvuldig omgaan met de data. We handelen niet in de data die we hebben, we verkopen ze niet aan adverteerders, ze blijven bij ons en beschermd.

Het waarborgen van de privacy van onze mediagebruikers is één van onze topprioriteiten. Binnen ons bedrijf is verantwoord datagebruik een belangrijke pijler en we zijn ons als groot bedrijf heel bewust van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die we op dit vlak dragen.

Privacy-activisten zouden natuurlijk liever hebben dat we geen gegevens van mediagebruikers opslaan en dat we ze niet gericht advertenties sturen. De realiteit is dat we als lokale mediaspeler moeten opboksen tegen internationale techgiganten die nog meer data verzamelen dan wij en die grote happen uit onze advertentie-inkomsten nemen. Willen wij als lokale mediaspeler onze journalistieke toekomst vrijwaren, moeten wij op een correcte maar effectieve manier onze adverteerders de beste dienstverlening geven en ervoor zorgen dat hun online advertenties hun doelpubliek bereiken.

Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2025. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0