Gisteravond zijn de Big Brother Awards 2024 bekendgemaakt, de jaarlijkse honoreringen van Bits of Freedom voor de ernstigste privacyschendingen. Dat gebeurde in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond te Amsterdam.
Dat is passend, want de hoofdprijs ging naar een Vlaams-Nederland bedrijf, DPG Media dat in handen is van de succesvolle Vlaamse ondernemer Christian Van Thillo. Over hem verscheen in 2024 een niet zo’n goede ‘biografie’ die niet in goede aarde viel.
Uitgekiende strategie
Van Thillo gaf eerder complimenten aan Stefan Havik, nu chief digital officer bij DPG, vanwege zijn voortreffelijke inzichten om DPG Media op het digitale paard te helpen. Dat deed DPG Media met het creëren van een geheel nieuwe datafabriek waarmee adverteerders de mogelijkheid wordt geboden om gericht reclame te bieden aan klanten van de titels van DPG. (Beeld van Cross Media Café waarin hij uitlegt aan Monique van Dusseldorp wat de datastrategie behelst.)
De data worden eveneens toegepast door redacties om hun selectie en vaak ook productie van nieuws op aan te passen. Titels als Het Laatste Nieuws in België en AD.nl in Nederland leunen steeds meer op populariteit en maximaal bereik en daarmee reclameopbrengst.
DPG Media was genomineerd “voor het dagelijks tracken en profileren van miljoenen nieuwsconsumenten”. In het nominatierapport voor 2024 staat: “Met titels als de Volkskrant, nu.nl, Qmusic en Donald Duck domineert DPG Media het Nederlandse en Belgische medialandschap. In haar eigen woorden heeft DPG Media: ‘een breed multimediaal portfolio van ruim zestig ijzersterke mediamerken die hoofd en hart raken, zowel online als offline.’ Het bedrijf stelt dat het momenteel dagelijks 15 miljoen mensen bereikt via hun tv, print, en digitale platformen.
En dan wil het ook nog eens televisiezender RTL overnemen. Met de zestig merken waar zij nu de baas over is, staat de diversiteit van ons medialandschap meer dan ooit onder druk. Maar dat is niet het enige probleem...Voor DPG Media is die dominantie van bedrijven als Google een doorn in het oog. Met haar groeiende dominantie in het Nederlandse en Belgische medialandschap, voelde DPG Media zich groot genoeg om die macht naar zich toe trekken. Advertenties op haar websites en apps verkoopt ze nu alleen nog maar via het eigen platform Ad Manager.
Het is natuurlijk fantastisch dat een bedrijf als DPG Media stappen neemt die ons minder afhankelijk maakt van de grote Amerikaanse technologiebedrijven. Maar ze trekt niet alleen de macht van die bedrijven naar zich toe; ze neemt ook hun hoogst problematische werkwijze over...
Op haar website spreekt het bedrijf over de mogelijkheid om individuele mensen te herkennen op basis van hun interesses, koopgedrag en zelfs hun ‘gedragsintenties.’ Ze zegt al die verzamelde gegevens te kunnen koppelen ‘over verschillende platformen heen’ en ze te gebruiken om ‘met precisie te kunnen targetten.’ En dat gaat over ‘bijna iedereen.’..
Opdracht: DPG Media moet stoppen met geld verdienen door het gedrag van mensen op haar platformen te volgen. DPG Media zou zich in plaats daarvan kunnen richten op contextueel adverteren. Daarbij wordt, bijvoorbeeld, bij een nieuwsbericht over wielrennen een advertentie van een fietsenfabrikant getoond."
Ministerie van Financiën en Danny Mekic
Eveneens genomineerd waren het Chinese webwarenhuis Temu, het Nederlandse kabinet en minister Heijnen van Financiën. De laatste won de Publiekprijs van de Big Brother Awards 2024 vanwege “het maken van beleid dat indirect leidt tot privacyschendingen en discriminatie door financiële instellingen. Negen procent van alle Nederlanders vermoedt dit de afgelopen twee jaar te hebben ervaren. Onder mensen met een niet-westerse migratieachtergrond is dit 32 procent.”
De positieve Felipe Rodriquez Award – naar de grondlegger van de digitale burgerrechtenbeweging in Nederland – ging dit jaar naar twee winnaars, onderzoeker en voormalig D66-politicus Marietje Schaake en Danny Mekic, onderzoeker, publicist en internetadviseur.
Danny Mekic hield een fantastische, hele moedige actie met het succesvol aanklagen van X voor de praktijken van shadowbanning: een vorm van censuur om het bereik van berichten en accounts insnoeren, zonder de gebruiker van het account daarover op de hoogte te stellen. Mekic sleepte X voor de rechter en won de rechtszaak te winnen, liet hij zien hoe je tegenmacht kunt bieden aan de machtige Big Tech platformen.