De oproep luidt:”'OMG mam! Waarom plaats je altijd alles op social media? Ik schaam me dood!'' Herkenbaar? Voor het superleuke humoristische nieuwe tv-programma "Help Mijn Ma Zit Op Social Media" zijn we op zoek naar jongens en meiden van +- 10 tot 14 jaar die zich schamen voor wat hun vader/moeder online zet. Presentatrice Tatum Dagelet weet raad!!. Meer weten? Stuur een pb of app naar 0649900945. Of mail naar maopsocialmedia@NTR.nl”
Er zijn vast heel wat ouders die in aanmerking komen voor dit programma. Als ouder doe je soms dingen die pubers ronduit beschamend vinden. Iedere puberouder weet dat. Je mag je kind op een gegeven moment niet eens meer knuffelen in het bijzijn van zijn of haar vrienden.
En ja, ouders maken ook fouten op sociale media. Maar moeten ze dan op nationale tv aan de schandpaal? Wat is daar leuk of leerzaam aan? Deze oproep van de NTR wringt. In 2018 hadden ruim 140.000 jongeren te maken met online pesten, shaming of bedreiging. Zet ze bij elkaar en je kunt een kleine 5.000 klaslokalen vullen. Zoek op internet naar cyberpesten en je krijgt een oneindige stroom aan websites met tips, workshops en lesprogramma's, dagen en weken van het cyberpesten om online naming en shaming een halt toe te roepen. Dat wringt met de oproep om kinderen aan te zetten tot naming en shaming van hun ouders.
Als Bureau Jeugd en Media zijn we, met veel andere professionals, bijna dagelijks bezig om kinderen en jongeren bewust te maken van de invloed van cyberpesten en reiken we ze opties aan voor ander gedrag. Overheid, scholen, buurthuizen, politie, jongerenwerk, kinderopvang en andere jeugdprofessionals proberen hierin een rol te hebben, om juist zoveel mogelijk positief online gedrag te stimuleren.
We leren jongeren dat ze keuzes hebben. Dat zelfgemaakte memes (grappige plaatjes met tekst waarin je commentaar geeft op de wereld) leuk kunnen zijn, maar ook zeer beschadigend voor de medeleerlingen en docenten. Docenten die in zulke meme-accounts voor schut zijn gezet, komen soms thuis te zitten van ellende.
We leren jongeren dat ze niet alles moeten geloven en niet alles moeten delen. Dat hun online acties gevolgen hebben voor henzelf, nu en later, maar ook voor anderen, ook al ken je ze niet en kun je dat effect niet onmiddellijk waarnemen, omdat je letterlijk bent afgeschermd van elkaar.
We proberen ze zo mediawijs mogelijk te maken. Dat is lastig. Want het gaat om kinderen en pubers. Van wie het vermogen tot reflectie en het overzien van de gevolgen van hun gedrag nog volop in ontwikkeling is.
Het voornemen om een tv-programma te maken waarin kinderen worden aangemoedigd om hun ouders openbaar voor schut te zetten, ondermijnt het werk van professionals die al jaren bezig zijn om naming en shaming aan te pakken, om ervoor te zorgen dat de ervaring met sociale media zo positief mogelijk is.
Dus alsjeblieft NTR, wees (media)wijs, denk nog eens na en ontwikkel een format waarbij de focus ligt op hoe kinderen, jongeren en opvoeders thuis en op school, elkaar kunnen versterken.
[Toevoeging redactie: deze opinie had effect: de NTR heeft afgezien van deze tv-serie]
*) Een versie van deze opinie verscheen ook in de Volkskrant