Google gaat niet ver genoeg met stap in dataopslag
Weinig confrontaties die ik had waren zo fel als met de privacychefs van Google over het vastleggen en bewaren van zoekdata Google verkort nu de opslagperiode van 18 naar 9 maanden Dat vind ik nog lang niet ver genoeg gaan
Google kondigde aan dat ze niet langer data over zoekopdrchtn met IP-nummer voor 18 maanden hoeft op te slaan. Voortaan is negen maanden genoeg. Google hanteert ook nu nog de 'afweging tussen privacy, security, and innovation' als motivatie voor de opslag. De veiligheid is de eis om zelf fraudeurs met de klikreclame op te sporen. De zogenaamde innovatie betreft het per persoon toespitsen van getoonde reclame. Dat laatste is veruit het belangrijkste doel van de oplag van data op IP-nummer. Ik roep nog even het interview met Peter Fleischer van vorig jaar in herinnering, met het inbreken door pr-chef David John Collins. Ik had eerder een veel vriendelijker discussie met Fleischer, toen met zijn Amerikaanse privacybazin Nicole Wong in Netkwesties in 2006 gepubliceerd. Wong (foto) kondigde nu de versoepeling aan tijdens een seminar. Het terugbrengen van de periode van 18 naar 9 maanden gebeurt onder druk van de Europese privacywaakhond. Die vindt dat niet ver genoeg gaan en zegt de dataopslagperiode terug moet naar zes maanden. Bovendien ligt nog een opt-in op tafel. Zoals ik steeds heb beweerd zou voor webdiensten die data van gebruikers opslaan met IP-nummer een opt-in eis moet gelden. Net als dat voor spam het geval is. Pas data mogen opslaan na toestemming van de gebruiker.
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.
De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.