‘Ik wil Facebook en Google voor blijven’, zet de Volkskrant met droge ogen boven het vraaggesprek met Klöpping over de verkoop van Blendle aan de Franse digitale kiosk Cafeyn. Ze horen het donderen in Mountain View en Menlo Park. Dit interview met de Volkskrant zal Klöpping wellicht ook rekenen tot de kwaliteitsjournalistiek die hij gaat redden.
Weet die krant veel dat Google alleen al met zijn Digital News Initiative de pers verkapt subsidieert als goedmakertje met bedragen die de omzet van Blendle vele malen overtreffen? En ja, Google en Facebook hebben 65 procent van de Europese digitale reclamemarkt voor zich opgeëist, maar Blendle heeft daar niets mee van doen.
En ook uitgever Van Thillo maakt met DPG Media (Volkskrant, AD en nu ook het duur uit de markt gehaalde Sanoma) per jaar nog 100 miljoen winst. Concurrent Mediahuis, uitgever van van NRC en Telegraaf, wees de reddende engel van de kwaliteitsjournalistiek Blendle zelfs geheel de deur. Wie is er dan gered en hoezo Google en Facebook bestreden?
Jongeren niet gebonden
De barre bottom line: de 50.000 abonnees op Blendle (plus 30.000 proevers) nemen niet deel aan een reddingsoperatie. Wel nee, ze rekenen uit dat abonnementen op de vijf tijdschriften die ze willen lezen samen 400 euro per jaar kosten en dat ze bij Blendle voor 100 euro klaar zijn; en nog links en rechts wat artikelen kunnen meepikken.
(Om er al bladerend ook achter te komen dat al die artikelen in de digitale kiosk bij elkaar een ondraaglijke lichtheid van de hedendaagse media weerspiegelen, en ze wellicht beter af zijn met een abonnement op Koninlijke Bibliotheek en/of ‘lokale’ bieb om boeken en soms ook tijdschriften en kranten te lezen.)
Blendle poogde om jongeren aan kwaliteitsjournalistiek te helpen. Dat is niet een klein beetje mislukt. Je hoeft maar even te kijken hoe jongeren artikelen en video tot zich nemen om te weten dat ze Blendle niet zien zitten.
Na al die jaren biedt Blendle nog steeds geen eenvoudige interface met links naar artikelen, dus je surft je wezenloos. Je weet als abonnee – en ik ben het – ook niet wanneer er nieuwe edities van tijdschriften toegevoegd zijn. Je kunt geen tijdschriften downloaden. Blendle belooft het met Cafey beter te doen
Niets ten nadele van de jongens en meisjes die er werken, inclusief Alexander. Ze zijn allemaal behulpzaam en supersympathiek, geven netjes antwoord op al je vragen als abonnee en werken zich uit de naad om er wat goeds van te maken.
Makke media
Geen enkele van die kwaliteitsmedia die Blendle aan het redden is - of het journalistiek beroerde DWDD - heeft zich afgevraagd waar de met trots aangekondigde vermaarde aandeelhouders van Blendle, New York Times en Axel Springer, toch ineens gebleven waren. Ik heb het wel uitgezocht, door geduldig jaarverslagen van deze uitgeverijen door te vlooien en de bedrijven te vragen hoe het zat met hun aandelen, en even gekeken naar de marktposities van die andere redders, De Correspondent en De Coöperatie. Dat is in oktober 2019 gepubliceerd. Niet dat een medium, bijvoorbeeld journalistentitel Villamedia, dat onderzoek naar de werkelijke gang van zaken durfde te publiceren. Naar de redenen kun je gissen.
Gelukkig weet De Correspondent nog wel een stabiele doelgroep te binden voor haar linkse opiniejournalistiek, al lezen lang niet alle leden hun ‘krantje’ trouw: ze vinden belangrijk dat het er is. Hopelijk beklijft de titel, al zal de wereldverovering, ondanks Amerikaanse hulp het zonder steun van een grote titel en/of uitgever, het niet redden. Net als voor Blendle waarvoor de Duitse grens al te veel was.
Hulde
Is de teloorgang van Blendle een schande? Integendeel, de aardige oprichters Klöpping en Marten Blankesteijn – die het dobberende schip eerder verliet – kunnen met grote trots terugkijken op hun initiatief. Ze hebben het lef gehad om op sympathieke wijze iets geheel nieuws te starten, om de grens over te gaan en de wereld te willen veroveren; te beginnen die in de zompige polders. Waar wij oudere journalisten zelden vernieuwen. En ze hebben hun idee, tot op zekere hoogte, goed uitgewerkt en een uitstekende p.r. gevoerd, echte omzet behaald en jongeren werk geboden.
Hier past hulde voor deze jongeren. Het was een mooi, gedurfd avontuur…
(Beeld uit The Imagineers video)