Een week voor de overname schreef analist schreef analist Nate Crossett van Berenberg Capital Markets dat 1 november de deadline was voor biedingen van investeringsbedrijven op InterXion. De prijs kon oplopen tot meer dan 100 dollar per aandeel. Digital Realty biedt ruim 0,7 aandeel per aandeel InterXion, wat neerkomt op 93,50 dollar per aandeel.
Digital Realty biedt ruim twintig keer de brutowinst van InterXion. De aandelen van het in de VS genoteerde InterXion en van Digital Realty daalden beide. Crossett schrijft dat het Nederlandse bedrijf meer dan 100 dollar per aandeel moet kunnen opbrengen
Het is voor zover bekend de grootste overname ooit in de Nederlandse digitale markt. De partijen samen beweren 70 procent van de Europese datacentermarkt in handen te krijgen, dus ook de Europese Commissie kan tegen de fusie nog bezwaar aantekenen.
De Europese activiteiten van InterXion bestaan ??uit 55 faciliteiten in 11 landen en 13 grootstedelijke gebieden, waaronder Frankfurt, Amsterdam en Parijs, terwijl Digital Realty onder meer Londen en Dublin inbrengt. InterXion exploiteert onderzeese kabels die Europa verbinden met Azië, het Midden-Oosten en Afrika. De grote concurrent is Equinix, marktleider in Europa en daarbuiten.
Digital Realty heeft 3 miljard dollar omzet.Het bedrijf met hoofdkantoor in Hoofddorp had in 2018 560 miljoen euro omzet, met 31 miljoen euro nettowinst. Van de slechts 700 werknemers bij het kapitaalintensieve bedrijf werken er 300 in Nederland.
InterXion is in 1998 opgericht op de drempel van de Internethype, maar wist stand te houden toen het met de markt bergafwaarts ging. Voor het boek 25 jaar Internet in Nederland interviewden we ook Michel van Assem. Dat vraaggesprek (pdf) staat nog online, met ondermeer:
“Bart van den Dries startte in 1998 met een heel ander model dan we nu hebben. Interxion wilde een switchplatform creëren waar telecomaanbieders bel- en dataminuten konden verhandelen. Dat model is al heel snel aangepast naar datacenterservices, omdat de carriers ons vroegen om ruimte te creëren voor hun telecomapparatuur. Een enorme groei gedurende de internethype was het gevolg.”
En daarop dreigde het helemaal mis te gaan, zoals met zoveel internetbedrijven begin deze eeuw...