Dit staat in een brief die de directie van Xs4all en KPN vandaag hebben ontvangen in het kader van het enquêterecht van de OR. Daarin verder:
'KPN heeft plannen om Xs4all op te heffen, maar de OR sommeert KPN nu om maatregelen te nemen om het voortbestaan van Xs4all te garanderen. KPN heeft 30 dagen gekregen om te reageren. De OR heeft hierna de mogelijkheid om naar de Ondernemingskamer te stappen.
De OR heeft het enquêterecht sinds 2002. Het is hoogst ongebruikelijk dat een OR dit recht heeft. Dit is normaal gesproken alleen voorbehouden aan grootaandeelhouders en vakbonden. Een enquêteprocedure kan grote gevolgen hebben, zoals het aanstellen van een onafhankelijke rapporteur die een diepgaand onderzoek verricht naar wanbeleid. Daarnaast kunnen er maatregelen genomen worden, waaronder zelfs het schorsen van de directie of het afnemen van zeggenschap over de aandelen van Xs4all.
Daan Willems van de OR: “We hebben vele concrete voorbeelden van slechte aansturing in de afgelopen jaren. Ondanks dat is Xs4all een kerngezond bedrijf met veel potentie gebleven. Tot onze teleurstelling wordt hiervan geen gebruik gemaakt. Bovendien zijn bepaalde argumenten om Xs4all op te heffen juist een gevolg van deze aansturing. Gezien de ontstane situatie zien we ons nu genoodzaakt om voor dit zware middel te kiezen.”
Begin januari maakte KPN bekend te willen stoppen met Xs4all. Dat leidde tot veel protesten bij sympathisanten en Xs4all-abonnees. In maart heeft de OR adviesrecht bedongen over het voorgenomen besluit om Xs4all op te heffen. De enquêteprocedure staat los van het adviestraject, de OR moet nog adviseren over het voorgenomen besluit.’
Reactie KPN
‘De directie van KPN en Xs4all hebben vandaag een brief ontvangen waarin de Ondernemingsraad van Xs4all bij het bestuur van Xs4all aandringt op het nemen van een aantal maatregelen om het voortbestaan van Xs4all te garanderen. De Ondernemingsraad beroept zich hierbij op het enquêterecht. KPN/Xs4all gaat deze brief zorgvuldig bestuderen en de eventuele implicaties ervan in kaart brengen.
Het management van KPN en Xs4All betreuren de stap van de Ondernemingsraad van Xs4all en zullen zich volledig inzetten om dit samen op te lossen. Vanaf de aankondiging van de één-merkstrategie in januari hebben zij zich ingezet voor een zorgvuldig proces in het belang van de medewerkers en klanten van Xs4all.
Zoals eerder aangegeven, hebben management van KPN en Xs4all na uitgebreid onderzoek het voornemen Xs4all te integreren in KPN omdat dit het beste toekomstperspectief biedt, zowel voor de klanten als de medewerkers van Xs4all, en ook qua marktpositie. Het is een solide plan dat commercieel, strategisch en financieel de meeste waarde toevoegt.
Xs4all-medewerkers staan klaar voor hun klanten, en deze ontwikkeling zal niets veranderen aan de dienstverlening en de kwaliteit.
De directie van KPN en Xs4all zullen binnen de gestelde termijn reageren naar de Ondernemingsraad van Xs4all.’