De stichting O4NT (Onderwijs Voor een Nieuwe Tijd), de organisatie van de Steve Jobs of Ipad-scholen is op 21 februari 2018 failliet verklaard. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) moet met haar claim van ruim twee ton nu naar curator S.M. Breeman.
Met het bankroet komt vier jaar na de oprichting een roemloos einde aan het avontuur van Maurice de Hond en zijn persoonlijke ideaal om zijn jongste dochter modernere onderwijs te bieden in een maatschappelijke context plaatste.
Een van beide door hemzelf te Amsterdam opgerichte Steve Jobs-scholen, De Voorsprong in Amsterdam-Zuidoost, beleef steken op 16 ingeschreven leerlingen, op een benodigd aantal 323. De lessen staakten per november 2016, maar de financiering door DUO liep nog een half jaar door. Dat geld claimde de onderwijsdienst terug. De Hond vocht de terugvordering tevergeefs aan.
Ook ontkent De Hond dat Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT) met de uitvoering in de Steve Jobsscholen mislukt is, stelde hij in een artikel in de Volkskrant van juni 2017. Dat stelde: ‘Ondervraagde scholen noemen de hoge kosten die De Hond na de eerste opstartjaren ging rekenen en ontevredenheid over de onderwijsmethode als de belangrijkste redenen om de samenwerking met De Hond te beëindigen.’
Er waren 12 Steve Jobs- of iPad-scholen gestopt met het concept en 13 scholen staakten hun beoogde overstap. Er waren 14 scholen operationeel, van de beoogde 100 tot 200 scholen. Het was geen mislukking van zijn concept volgens De Hond, maar een onjuiste cq. onvolledige implementatie. De Hond ontkende ook een te ver gaande commercialisering, die eerder gedetailleerd uiteengezet is op 925.
Een onderzoek van het Kohnstamm Instituut met negatieve uitkomsten aangaande invloed van de tablet op het primair onderwijs wees De Hond af. Ook de criticasters van O4NT onder aanvoering van Hans Schnitzler zaten er volgens De Hond volledig naast, zo is nog na te lezen in het Dossier Ipad-scholen van Netkwesties.
In een uitgebreid vraaggesprek ging De Hond in op kritische vragen zijn visionaire gelijk en praktische ongelijk dat hem parten speelde met een fors deel van zijn initiatieven. Destijds, in 2014, gingen we nog uit van een succes met het nieuwe onderwijs.