Binnen Nederland blijf ik bij Xs4all, dat is sneller en goedkoper, maar Xs4all heeft nog geen inbelpunt in Sydney. Vanuit Nederland heb ik online mijn Internettoegang in Australië geregeld. Enkele dagen heb ik besteed aan het doorlichten van Australische Internetaanbieders.
In Australië werken de telefoon-tarieven op een andere manier dan in Nederland. Je betaalt daar voor het opbouwen van een lokaal telefoongesprek enkele centen, daarna wordt er per tijdseenheid niets afgerekend. Je kunt in Australië dus zolang online blijven als je wilt zonder extra kosten.
Dit heeft er toe geleid dat vrijwel alle providers een uurtarief hebben ingevoerd, anders zouden hun klanten geen reden hebben om hun verbinding te verbreken als ze eenmaal online zijn. De providers die geen uurtarief hanteren, leveren een matige kwaliteit Internetverbinding, of ze beëindigen soms na een tijdsperiode automatisch de verbinding.
Als professional wil ik een perfecte Internetverbinding, dus niet een waar ik eerst 50 keer moet proberen, voordat er een verbinding is opgebouwd, of een die na een half uur automatisch opgehangen wordt.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor IBM als mijn provider buiten Nederland. IBM heeft een Internetdienst waarbij je in de hele wereld kunt inbellen. Dus als ik in Nederland een abonnement neem bij IBM, kan ik in Australië, Amerika en tientallen andere landen zonder problemen inbellen.
Voordeel is ook dat IBM in Nederland 44 gulden per maand rekent, voor onbeperkte toegang zonder uurtarief. Verder hebben Xs4all en IBM een zogenaamde peering-overeenkomst, een directe koppeling tussen hun netwerken. Daardoor kom ik altijd snel bij mijn mailbox, zonder gestoord te worden door overbelaste verbindingen.
Het aanvragen van het abonnement bij IBM kan online. Nadat ik mijn personalia en creditcard gegevens had doorgegeven was ik binnen 24 uur online. Voor de zekerheid heb ik direct getest of ik vanuit het buitenland kon inbellen, en mijn e-mail ophalen. Na een modemsessie met de IBM modembank in Sydney Australië bleek alles soepel te werken.
Naast mijn Internetverbinding is het ook belangrijk dat ik per fax en telefoon goed bereikbaar ben, ongeacht waar ik me op de wereld bevind. Tegenwoordig is dat geen probleem. Er zijn verschillende diensten die faxen en gesproken boodschappen per e-mail naar je doorsturen.
Jfax is zo'n dienst. Via Jfax heb ik nu twee telefoonnummers, een in Sydney en een in Amsterdam. Men kan mij via die lijnen een fax sturen, of een voicemail boodschap achterlaten. Enkele minuten later staat de fax of gesproken boodschap voor mij klaar in de mailbox. Mijn reguliere telefoon- en fax-lijnen heb ik met *21 doorgeschakeld naar mijn nieuwe Jfax-lijnen, dus alle faxen en telefoontjes krijg ik al per e-mail.
Je kunt met Jfax ook zelf faxen per e-mail versturen, Jfax zorgt er dan voor dat deze naar de bestemming worden gefaxt. Dit is vooral voor internationaal faxen veel goedkoper dan zelf een fax versturen.
Ik denk dat internationaal faxen via Internet een enorme groeipotentie heeft. De globale markt voor internationaal faxverkeer in het jaar 2002 wordt geschat op enkele honderden miljarden dollars aan telecomomzet. Door het faxverkeer deels via Internet af te werken kan dat veel goedkoper.
Stel dat ik een faxbericht wil sturen naar New York. Ik e-mail het dan naar de Internet-fax-service in Amsterdam. Deze verstuurt de fax via Internet naar het filiaal in New York, en daar wordt tegen lokaal telefoontarief de fax afgeleverd op de plaats van bestemming. Het bericht wordt voor enkele centen via Internet verstuurd, zonder een dure internationale telefoonverbinding tussen New York en Amsterdam. Als Jfax een beursgenoteerde onderneming zou zijn, dan had ik zeker een paar aandelen in deze onderneming gekocht.
Aandelen kopen en verkopen kan ook al op Internet. Er zijn verschillende bedrijven in de Verenigde Staten die via Internet de mogelijkheid bieden om te handelen. Wired geeft een opsomming van online brokers. In Nederland is dit, voorzover ik weet, nog niet mogelijk, maar verschillende banken treffen voorbereidingen waaronder Rabo en Kas-Associatie.
Beide banken bieden inmiddels bankieren via Internet aan. Voor mij is het ideaal om via Internet mijn bankzaken te kunnen regelen, dus ik heb direct een rekeningnummer aangevraagd bij de Kas-Netbank.
Het online aanvragen van een rekening voor deze dienst werkt gemakkelijk. Na de eerste registratie krijg je jouw bankrekeningnummer. Je moet vervolgens van een Nederlandse bankrekening die op jouw naam staat een bedrag storten op de bankrekening van Kas-Net. Snel daarna krijg je de algemene voorwaarden thuis opgestuurd en de toegangscodes. Zodra je een kopie van de eerste bladzijden uit je paspoort hebt teruggestuurd aan de Kas-Associatie, met een getekend akkoord, wordt de bankrekening geopend.
Je hoeft dus niet fysiek te verplaatsen om je te legitimeren. Via een goed beveiligde HTML-webpagina of met een Java-programma kun je vervolgens je bankrekening controleren, overboekingen doen naar binnenlandse of buitenlandse rekeningen, of je adresgegevens veranderen.
Prettige bijkomstigheid was dat de rente op mijn kasnetbank rekening hoger is dan de rente op mijn vorige bankrekening. De afschriften kunnen per e-mail worden bezorgd, en de Kas-Associatie is zelfs in staat om deze met het encryptie programma PGP (www.pgp.com of www.pgpi.com) te encrypten, zodat de afschriften in een veilige encryptie 'envelop' in de e-mail postbus worden bezorgd. Ik ben onder de indruk van deze nieuwe dienst, vooral het nuttige gebruik van PGP. Het licht een tipje van de sluier op van wat ons nog in de toekomst te wachten staat.
Op m'n netvlies zie ik zwart-wit filmbeelden van vertrekkende passagiersschepen met emigranten naar Australië. Ze leken voor eeuwig weg te gaan. Dat is nog maar 40 jaar geleden. Gemakkelijk is afscheid nemen nooit, maar Internet verkleint de afstand tot Nederland wel.
Felipe Rodriquez (frodriq@ibm.net)
*) Deze column verscheen Vrijdag 2 januari 1998 in Planet Multimedia. Links zijn verwijderd of aagepast