Hyves: privacy heeft al een prijs

Scherm je je profiel af, dan heb je minder mogelijkheden om andere profielen te bekijken. Maar Hyves handelt vaak in het voordeel van privacy. Persoonsgegevens vormen een betaalmiddel, dat is duidelijk uit verschillende artikelen in deze serie.

Bij Hyves geven mensen gratis hun persoonsgegevens aan de openbaarheid prijs. Naam en adres (NAW), e-mail adres en 06-nummerr zijn al sinds de start standaard afgeschermd voor vrienden. Voor meer dan 90 procent van de mensen is dat ook nog steeds de instelling, zo'n 10 procent heeft ook adres en/of telefoonnummer bewust prijs.

Je kunt sinds 1,5 jaar ook de volledige toegang aan je pagina beperken. Dus zijn er nu drie statussen:

  • Alleen vrienden zien je profiel
  • Ook vrienden van die vrienden zien je profiel
  • Iedereen ziet je profiel

Volgens Hyves-mededirecteur en woordvoerder Raymond Spanjar heeft zo'n 10 procent van de circa 8 miljoen Hyvers gebruikgemaakt van één van beide privacy-opties, te weten zo'n 8 procent is afgeschermd voor alleen vrienden, 14 procent voor vrienden van vrienden. ( In feite nog een vierde categorie voor solitaire deelnemers: zij zien louter zelf hun profiel.)

Spanjar: "In het begin ging het hard met het afsluiten van het profiel voor alleen vrienden. Daarop hebben we ingevoerd dat als je je profiel afsluit je dan zelf ook geen profielen van personen buiten die kring van vrienden van vrienden meer kunt bekijken."

Is dit gedaan uit oogpunt van een negatieve beloning of straf? Spanjar: "Dat is voor de netwerkvorming noodzakelijk. Sluit je je af voor communicatie van vrienden met vrienden dan belemmer je de vrije communicatie in het netwerk, bijvoorbeeld met krabbels van anderen die je dan niet meer kunt zien en tonen."

Er is nog een privacyoptie die geld waard is, voor Hyves zelf dan: "Nieuwsgierig? Word Goldmember en je ziet wie je bezoekt! Je ziet natuurlijk alleen het bezoek van mensen die dit zo hebben ingesteld. Je treedt al toe tot het meest exclusieve gezelschap van Nederland voor een paar euro per maand." Volgens Spanjar zijn er tenminste 100.000 Goldmembers. Hun voordelen:

"Je statistieken geven je inzicht in wie je profiel bezoekt (als de bezoeker dat toestaat), hoe vaak ze dat doen, waar ze vandaan komen en waar ze naar toe gaan.

  • Wie bekijkt je profiel en je foto's?
  • Hoe vaak is je profielfoto bekeken en hoe vaak zoomden hyvers op je in?
  • Waar komen je bezoekers vandaan en waar gaan ze naar toe?"

Probleem voor deze dienst is wel dat Hyves andere leden de privacy-optie biedt om zelf in te stellen dat anderen hun gangen mogen volgen (opt-in). Hyves probeert dit te stimuleren met het antwoord op de vraag wie er jou kunnen volgen: "In principe niemand. Behalve als je dit zelf zo instelt, en dat is leuker dan je denkt. Bijvoorbeeld om te laten zien dat je aan iemand denkt, zonder dat je die vriend een bericht hoeft te schrijven. Of om te kijken of iemand terugkijkt, zoals op een terras. Dus stel in dat je vrienden of iedereen je bezoek mag zien, en kijk of het bevalt! "

De vriendelijke toevoeging: "Je kan het later natuurlijk altijd weer op niemand zetten." Bovendien: "Op de pagina's van Goldmembers staat geen reclame." Je koopt dat dus af.

Dat is de toonzetting van de hele site: meegaand met het publiek. Geen addertjes onder het gras, wat humor soms om leden te overreden om Goldmember te worden.

Is het niet gunstig voor Hyves dat data besloten zijn want dan kan alleen Hyves die nog commercieel exploiteren? Spanjar: "Die misvatting heb ik eerder gehoord. Als derden commerciële berichten naar onze leden sturen dan is dat spam want ze hebben die toestemming niet. Daar treden we dus regelmatig tegen op."

Surfgedrag legt Hyves niet vast. Spanjar: "Voor ons is dat nooit een belangrijke optie geweest. Andere partijen doen dat om informatie te verzamelen over interesses, demografische details etcetera. Wij hebben dat niet nodig, want die data staan er. We gebruiken die ook want adverteerders vragen ernaar. Maar met mate. Bezoekers zien weinig reclame van ons."

Hyves heeft een heldere privacyverklaring. Wat is er veranderd op 10 april?

Spanjar gevraagd naar de eventuele concurrentie omroepen en uitgevers die persoonsgevens willen exploiteren: "Ik heb er niet zo over nagedacht. Ze hebben wel mogelijkheden om hun kijkers aan geliefde programma's te bieden."

Wijze raad: "doe het dan wel contextueel, dat wil zeggen met relevantie. Anders gaan kijkers en leden van de omroepen en zenders het al snel als lastigvallen ervaren, en dan ben je ze kwijt. . het lijkt me een moeilijk opgave voor grote omroepen."

Ofwel de oudste wet van internet: je geeft aan het net; je neemt van het net. In die volgorde. Hyves heeft die mentaliteit van start af aan getoond. Volgens Spanjar is het een blijvende belangrijke opdracht om dat principe in het vaandel te houden: "Natuurlijk zijn er talloze mogelijkheden om op korte termijn meer exploitant toe e voegen. Maar het is de kunst om dat min of meer gelijk op te laten lopen met de gebruiksmogelijkheden en met de binding van je leden. En intern om de organisatie gelijke tred te laten "

In die zin vergelijkt Hyves zich eerder met Facebook dan met MySpace: "Facebook is voortdurend ingesteld op verdere ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden, in tegenstelling tot MySpace dat meer voor de korte termijn is gegaan. Je ziet nu het gevolg: bij MySpace een terugloop van belangstelling met een ontslaggolf als gevolg."

Wat die organisatie betreft prijst de Hyves-directie zich gelukkig dat er na de 120 personen die een boterham verdienen er nog winst resteert. Spanjar: 'Er ontbreekt grote druk om de inkomsten op te voeren en dat is prettig."

Groeit de omzet dit jaar nog ondanks reclamemarktteruggang? Spanjar: "ja, we mikken op een groei met 30 tot 50 procent."

Hyves heeft grote mogelijkheden om als e-commerce platform te gaan fungeren. Spanjar denkt nu nog niet aan warenhuis- en affiliateverkoop (wederverkoop met percentages). Hij opteert eerst voor de komst van een betaalde 'app store', een winkel voor applicaties die op de pc en mobiel bruikbaar zijn, in navolging van de 'app store' van Apple.

"Die heeft daar ook een groot succes mee. We hebben nu wel een platform voor applicaties, maar nog zonder betaling. In de tweede helft van 2009 moet die winkel online komen. Een precieze datum is moeilijk aan te geven, want we zijn ook van partners afhankelijk."

Dat wil zeggen in juli of later. Daarmee introduceert Hyves dan een betaalplatform waarop derden hun toepassingen kunnen aanbieden voor één of een paar euro. Gezien de grote getallen van Hyves kan dat snel oplopen in bedragen. Er wordt veel gediscussieerd over de mogelijke waarde van sociale netten, maar die staat buiten kijf zolang ze hun gebruikers kunnen blijven boeien. Anders kan het snel afgelopen zijn. De dood of de gladiolen, een tussenweg lijkt er nit te zijn.

Hyves heeft die betalingsstructuur al op poten met Docdata Payments, dat ook de betalingen op o.a. Marktplaats.nl afhandelt. Je kunt betalen met iDeal van de banken, PayPal, een machtiging of creditcard.

Hyves bereikte in maart 2009 56 procent van de Nederlanders, met bijna 80 procent in de categorie 13-34 jaar en nog 30 procent van de 50-plussers. Er werden een kleine 170 miljoen pageviews geteld op Hyves.

Uit het filmpje van studenten van InHolland blijkt overigens dat vrijwel iedereen Hyves noemt als gebruikt medium en weinigen een omroep of zender. Daarmee is, paradoxaal genoeg, een internetpartij Nederlands belangrijkste massamedium geworden.

Spanjar: "Zo heb ik er nooit naar gekeken, maar we trekken dagelijks wel drie miljoen Nederlanders...."

Peter Olsthoorn

*)Dit artikel verscheen eerder deels op Emerce.nl

Wat is jouw mening?

 
De aanmelding is succesvol afgerond.

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Ja, stuur mij de nieuwsbrief. We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen.

 
Netkwesties © 1999/2016. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring
1
0